Miloš Šenkýř: Vláda stanovuje, radnice platí. A nemají vyhnutí

19. říjen 2020

Brněnští radní oznámili, že si kvůli koronaviru a jeho dopadům na městský rozpočet dobrovolně sníží odměny. Odmysleme, nakolik to v reálných číslech skutečně může pomoci městské pokladně. Otevírají totiž problém, který tu zůstává spíše pod pokličkou celé roky.

Odměny na úrovni obcí a krajů totiž neovlivňují zástupci tamních samospráv, i když je platí ze svých rozpočtů. Alespoň neovlivňují v těch nejvýraznějších případech. Částky totiž stanovuje svým nařízením vláda.

Čtěte také

Pro funkcionáře takzvaně neuvolněné, tedy ty, kteří práci nevykonávají na plný úvazek, jsou odměny dané maximálním limitem, v jehož rámci smí rozhodnout zastupitelstvo. Ale pro politiky, kteří funkce starostů, radních či třeba hejtmanů vykonávají na plný úvazek, je vláda stanovuje přímo, v návaznosti na počet obyvatel.

Je to tradiční model a funguje mnoho let. Je ale správný? Vláda vlastně určí, kolik má obec či kraj „ze svého“ zaplatit „svým“ představitelům. Myšlenka je správná v tom, že pak radnice ani hejtmanství nebudou své představitele přeplácet, že si koalice odměny nestanoví samy a nebudou mrhat penězi.

Nová pravidla odměňování?

Současně ale tento princip nedává samosprávám ani částečnou šanci volené představitele ohodnotit. Paradoxně hlavně na menších obcích, kde je starosta často jediným placeným člověkem na radnici, ani nedostane možnost, aby z rozpočtu bral méně. Byť by sám chtěl dělat za částku nižší.

Čtěte také

Pokud takový starosta nechce brát všechno, musí peníze vrátit třeba v podobě daru. To je ostatně i model, který oznámili zástupci města Brna – budou kvůli úsporám spojeným s koronavirem dávat pět procent čistého příjmu zpět do městského fondu. Zdůrazňuji čistého, protože předtím příjem zdaní a odvedou finančnímu úřadu příslušnou částku.

Teď politici diskutují o tom, jak pro příští rok šetřit na částkách vyplácených ústavním činitelům. Je vhodné se zeptat, proč by nemohla pravidla odměňování dostat i na úrovni obcí a krajů novou podobu. Proč by nemohla vláda i těm uvolněným funkcionářům stanovovat maximum, přičemž částka řekněme deset až dvacet procent by závisela na rozhodnutí příslušné samosprávy?

03494680.jpeg

Pohyblivá složka by umožnila zastupitelům ocenit své představitele – a případně šetřit obecní či krajský rozpočet. Současně by dala obyvatelům větší představu o tom, kolik jejich funkcionáři aktuálně dostávají. Už proto, že hledat čísla v tabulce napojené na údaje o počtu obyvatel a další podmínky není až tak jednoduché. Bylo by minimálně jasné, kolik starosta bere a jestli obecní rozpočet „vyšťavuje“ naplno. O tom, jestli si to zaslouží, by si pak každý obyvatel mohl udělat obrázek sám.

Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno

Spustit audio