Miloš Šenkýř: @profesorPrymula a @POTUS
Ministerstvo zdravotnictví zaplatilo svému ministrovi kampaň. Sice jejího efektu už asi naplno nevyužije, ale mělo by to být poučení pro stát.
Ten záběr bude mít brzy čtyři roky. Americký prezident předává svému nástupci nejen atomový kufřík, ale i heslo k prezidentskému účtu @POTUS na sociální síti Twitter. To, že současný americký prezident využívá spíše svůj vlastní účet, je dané tím, že ho měl už předtím. Samozřejmě s patřičným počtem těch, kteří po jeho názorech lační.
Čtěte také
V České republice nastala jiná situace. Ministerstvo zdravotnictví správně tušilo, že v informovanosti obyvatel pokulhává. A potřebovalo silnou platformu, jak posílat svá poselství veřejnosti.
Proto vytvořilo Romanu Prymulovi (za ANO) účet nesoucí v názvu ministrovu vědeckou hodnost i příjmení. A začalo jej taky masivně propagovat, či aspoň od toho ministra neodrazovalo. Na politickou výhodu bylo zaděláno, ministr informoval dřív než ministerstvo, takže se vyplatilo sledovat jeho – a ne úřad.
Zmařená investice
Když bych byl zlomyslný, řeknu, že stát svému zaměstnanci – protože čím jiným takový ministr je – zaplatil propagaci do budoucna. Kdyby Roman Prymula neudělal chybu, jakou udělal, mohl v budoucnu třeba kandidovat na prezidenta.
Čtěte také
A příjemce svých myšlenek by měl zajištěné, protože ten účet je jeho. Pravděpodobnost, že nový ministr bude profesor a Prymula k tomu, je velmi nízká. Prymulů je v tuzemsku podle statistiků asi desítka. A netuším, že by byl některý profesor.
Před časem zdravotníci z první linie poslali poselství. Vyzvali vládu, aby při rozhodování spolupracovala s nejlepšími epidemiology a ekonomy, ne s marketingovými poradci. Při vší úctě k práci lidí v první linii bych je opravil. A vysvětlil, že se trošku mýlí.
Vláda a úřady by měly spolupracovat nejen s nejlepšími v daném oboru, ale i s nejlepšími odborníky na komunikaci. Ovšem, to nastavení musí být postavené tak, že mají svou prací pomoci státu, nikoli konkrétním osobám v čele úřadů a politických uskupení. Pomoci přinášet informace tak, aby byly pravdivé, srozumitelné a rychlé, aby na ně lidé správně zareagovali. A aby ta tvrzení nebyla podložena skrytým požadavkem propagace té či oné osoby.
Konkrétní člověk pro komunikaci může být – a často bývá – vhodným nástrojem, její tváří. Ale jedním ze základních předpokladů je, že celá kampaň s ním nesmí padnout. Nesmí se stát, že když už nebude ve funkci, případně třeba zemře, bude celé úsilí marnou investicí. Účet @profesorPrymula takovou zmařenou investicí je.
Autor je editor a moderátor Českého rozhlasu Brno
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.