Martin Fendrych: Fiala se pokouší čínský TikTok předělat na konzervativní, smrtelně vážnou síť
Premiér Petr Fiala (ODS) se pokouší etablovat na čínské sociální síti Douyin, kterou my známe jako TikTok. Jeho marketéři zřejmě usoudili, že tento krok zastaví propad preferencí ODS a Spolu.
Minulou sobotu tým premiéra zveřejnil první příspěvek. Slyšíme údery jakýchsi osudových hodin, vidíme ruce, jak si nandávají masivní prsten, ruka se zatne v pěst, pak se objeví rukáv bílé košile a sledujeme nasazování hodinek s kovovým páskem.
Čtěte také
Po pečlivém nasazení masivního chronometru následuje přemýšlivé nasazení brýlí, to vše zezadu, ale už se dá uhodnout, že jde o Fialu, pak ruce cosi vloží do černé aktovky a zapnou zip, Fiala zabíraný zezadu si nasazuje sako, upraví ho a vidíme nápis „premiér na TikToku“.
První, co vás napadne: Je to cosi jako „antischillerová“ a „antibabiš“ v jednom. Žádné juchání, žádné tanečky a snaha boomera vypadat jako teenager. Jen smrtelně vážné odbíjení, a Fiala se strojí. Vypadá to, jako by se kněz konzervativismu chystal na mši... Je to temné, někomu tu zvoní hrana.
Je k dovádění a pro mladé
Účet Poslední skaut na síti X k tomu napsal: „No, nevím, jestli to je dobrý nápad. Asi bych ten TikTok spíš nechal Aleně, ať si na něm dovádí.“ Vystihuje tím podstatu čínské sítě: je pro mladé a k dovádění.
Čtěte také
Co marketéři premiéra sledují? Chtějí změnit podstatu čínské sítě? Otočit ji do temné, kontemplativní polohy? Změnit na platformu vážnou, konzervativní, určenou pro 70 plus? Uvidíme, kam se Fiala na TikToku posune dál, zatím se totálně míjí s tím, jak je síť chápána a užívána.
Že by půlminutové video předvádějící dokonalou ústrojní kázeň přitáhlo tisíce voličů? Tak to si nemůže myslet ani naprostý mimoň.
Problém představuje i sama síť TikTok. Nějak nepasuje dohromady ten obraz „konzervy“ vyrážející zřejmě do práce, nebo snad do Německa na nákup Nutely a kokakoly, a čínské sítě, tedy produktu čehosi, co bychom mohli nazvat komunistickým kapitalismem.
Jurečka už tam je
Jak Fialovi lidé na TikTok přišli? Zřejmě přes expředsedu lidovců Mariana Jurečku. Ten nedávno serveru Aktuálně řekl: „Udělali jsme opravdu velkou strategickou chybu, když jsme se před několika lety neformálně rozhodli, že nebudeme na TikToku. Je chyba, že tam nikdo z vrcholných politiků demokratických stran ve vládě nebyl.“
Dodejme, že Jurečka už tam je, nebyl znovu zvolen předsedou KDU-ČSL a obliba strany, kterou vedl, osciluje někde mezi dvěma a třemi procenty.
Opozice si na TikToku vede líp. Předsedkyni poslaneckého klubu ANO Alenu Schillerovou sleduje víc než 40 tisíc lidí, předsedu SPD Tomia Okamuru 72 tisíc a předsedu ANO Andreje Babiše celkem 170 tisíc tiktokanů. U Schillerové ovšem není jisté, jestli ji masa lidí nesleduje jen a jen pro zábavu, nikoli jako nějaký vzor.
Nepředpokládám, že by Fiala začal ve videích tančit či jinak trdlovat. Tudíž ani nepředpokládám, že by na TikToku získal velkou oblibu. Spíš by měl lidem na náměstích vysvětlovat, co jeho vláda dělá. To by možná zabralo.
Autor je komentátor Aktuálně.cz
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka