Martin Fendrych: Chudoba se u nás dědí. Elitám většinou chybí buď majetek, nebo kulturní rozhled

19. prosinec 2024

Pokud chcete něco vědět o tom, kde žijete, stojí za to sledovat šéfa výzkumné společnosti PAQ Research Daniela Prokopa. Nedávno dal rozhovor Hospodářským novinám, kde mluvil o úrovni vzdělání u nás a o českých elitách. „V Evropě patříme k zemím, kde panuje největší závislost výsledků vzdělání na sociálním postavení rodiny a na regionu, z něhož žáci pocházejí,“ uvedl.

Znamená to, že se chudoba a nízké sociální postavení dědí. Děti ze „strádající třídy“ většinou nepřekonají status svých rodičů a asi čtvrtina dětí v úrovni vzdělání zaostává, například nedokážou vyložit přečtený text a mají slabé matematické schopnosti.

Prokop vysvětluje, že stát nedělá prakticky nic pro to, aby se to změnilo. Vidí ohromné rozdíly mezi výsledky škol v různých regionech.

Na problémová místa je těžké sehnat kvalifikované učitele, chybí školní psychologové a programy, které by potíraly absence žáků. Děti mají málo možností ve volném čase, nezažívají úspěch třeba ve sportu, nemají jak se odpoutat od prostředí, do kterého byly vrženy.

Čtěte také

Prokop vysvětluje: „Takřka v ničem z těchto věcí nemáme systémové financování a podporu. Ani v obědech zdarma. Učitelé se nepochybně snaží pomáhat, ale systémově to neřešíme. K tomu máme 4300 škol a ty řídí 2300 zřizovatelů, takže chybí koordinace a řízení. Když začnete pomáhat znevýhodněným, riskujete, že ze sebe uděláte segregovanou školu.“

Nejde o malý problém. Devět tříd základní školy nedokončí tři až čtyři procenta žáků, řádné střední vzdělání nedokončí šest až deset procent studentů. Jde tedy o široký okruh lidí z nižších sociálních vrstev.

Důležitá věc: krajové disproporce se za posledních dvacet let nezmenšují. O problému se ví, ale chybí chytrá politika regionálního rozvoje.

Elity u nás a v Británii

Abnormální je ovšem i opačná část spektra – elity. Prokop 35 let po převratu popisuje typický postkomunistický syndrom: řada lidí u nás má vysoký sociální a kulturní kapitál, ale nemá majetek.

A na druhé straně tu máme lidi, kteří mají vysoký ekonomický kapitál, ale nepatří mezi kulturní elity. Když srovnává Británii a Česko, tak asi šest procent Britů patří mezi elity, u nás je však elita tak malá, že je pro sociology těžké ji zkoumat.

Elity sociologové popisují jako lidi, kteří disponují všemi druhy kapitálů: mají majetek, mají vysoký příjem, mají kontakty a zároveň kulturní rozhled. Tak vypadají britské elity, nikoli však ty české.

Martin Fendrych, komentátor Aktuálně.cz

Důležité je, jak Prokop popisuje, britský školský systém: „Mají elitní střední školy, třeba Eton, a elitní školy vysoké. Takže tam děti z bohatých rodin systematicky studují. Kvůli svému zázemí i vzdělanosti pak mají top místa ve státní správě i části byznysu. Na druhou stranu Britové umí pomáhat znevýhodněným dětem ve školství, takže vytáhnou také ten spodek.“

V Británii tedy funguje systém, který vede k vyšší úrovni vzdělání a kulturního rozhledu. U nás chybí fungující politika regionálního rozvoje včetně škol. Proto se chudoba dědí.

Možná to souvisí i s tím, že českým elitám obvykle něco zásadního chybí, buď majetek, nebo kulturní rozhled.

Autor je komentátor Aktuálně.cz

Spustit audio