Lukáš Jelínek: Babiše čeká divoká jízda. A nás taky

7. říjen 2025

Nebe a dudy. Lépe asi rozdíl mezi minulým a budoucím vládnutím Andreje Babiše (ANO) popsat nejde. Když se mu po volbách v roce 2017 nepodařilo získat důvěru pro menšinovou vládu, pozval do koaličního kabinetu sociální demokraty a na podpoře ve Sněmovně se dohodl s komunisty. Ti jej sice tu a tam vydírali a i se sociálními demokraty se občas hádal, jenže jinak měl Strakovu akademii plně pod kontrolou. 

Čtěte také

V rámci svého mikromanagementu dokonce úkoloval ministry přes mobil i v nočních hodinách. I tak se mu ale třeba šéfové resortu zdravotnictví střídali jako svatí na orloji.

Nyní čeká Babiše odlišná zkušenost. Hnutí ANO se raduje, že má ve Sněmovně 108 s dalšími odpůrci Fialovy koalice – Motoristy a hnutím SPD, které druhdy Babiš označil za extremistické. Teď už tak nemluví.

Jenže pokud si dosud myslel, že partnerům postačí přidělit pár funkcí v parlamentu nebo státní správě, byl vedle jak ta jedle.

Ambice partnerů nejsou malé

Ambice Motoristů usednout ve vládě jsou známé dlouho a jejich předáci je po volbách zopakovali. Filip Turek avizuje, že budou při vyjednávání tvrdí, a podporu Babišovi podmiňuje stěžejními pozicemi.

Čtěte také

Jenže v tom na hnutí ANO narazí. Babiš už jasně deklaroval, že si stoprocentně podrží ministerstvo zdravotnictví, takže Boris Šťastný má smůlu. Udělat z nezkušeného Turka šéfa diplomacie by byl hazard. Petr Macinka by na životním prostředí zase připomínal kozla zahradníkem.

Babiš se zapotí i s SPD. Těsně po volbách sice její místopředseda Radim Fiala hovořil o tom, že po nečekaně slabém výsledku by hnutí mělo podporovat vládu ANO jen ze Sněmovny, z toho se však brzy vyspal.

Dnes s Tomiem Okamurou opakuje, že i SPD chce do vlády – aspoň prostřednictvím svých expertů. Okamura by exekutivní post oželel, zvlášť kdyby se mu naskytla šance vést Sněmovnu. Což by ale v případě antisystémové strany byl unikát.

A co stranické programy?

Snadnější nebude ani licitování o programu. ANO chce rozdávat, Motoristé šetřit. Jejich sen, že by Česko mělo mít do čtyř let vyrovnaný rozpočet, Babiš nemilosrdně rozmetal.

Počkejme si, jaký kompromis naleznou u financování zdravotnictví nebo školství. Zvlášť když ANO nastavuje voličům líbivou, řekněme levicovou tvář, zatímco Motoristé prohlašují, že potáhnou vládu doprava. Podobný problém může být i s SPD, ačkoli ta akcentuje zejména témata související s migrací, zahraniční politikou či přímou demokracií.

Čtěte také

Průsečíky už Babiš oznámil v otázce cen energií nebo spalovacích motorů. Zmíněné tři strany odmítají emisní povolenky, Green Deal či euro.

ANO ale musí počítat ještě s jedním rizikem. A tím jsou leckdy obtížně uhlídatelné osobnosti, které usednou v klubech Motoristů a SPD. V případě toho Okamurova navíc berme v potaz účast Svobodných, PRO a Trikolory.

Hodně to připomíná turbulence provázející Ficův kabinet na Slovensku. Tam premiér musí brát ohled nejen na partaje, se kterými uzavřel koalici, ale i na menší strany z kandidátky národovců a různé rebely, z nichž někteří si vyvzdorovali i místo ve vládě.

Lukáš Jelínek

Andrej Babiš sice do kamer tvrdí, že bude silný lídr a silný premiér, jenže zkušenost, která jej čeká, zatím neudělal ani v politice, ani v byznysu.

Řídit zemi s radikálními stranami nebude tak jednoduché, jako vymezovat se s nimi vůči Fialově týmu. Babiše čeká jízda mnohem divočejší, než jakou vysmátý předvedl v automobilu při cestě z posledního předvolebního duelu. Neposedný tygr, na němž nebude lehké se udržet, už čeká.

Autor je politický analytik

Spustit audio

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu