Luboš Palata: Česko bez vysokorychlostní železnice. Ptejte se proč

30. květen 2018

Česká republika bude mít za dva roky vysokorychlostní železnici z Prahy do Brna. Tedy na papíře. Ve skutečnosti ale tato vysokorychlostní železnice bude postavena možná za 10-15 let a to, když to všechno dobře půjde.

Mapa vysokorychlostních železnic je přitom dnes společně s dálniční sítí takovou mapou rozvinuté civilizace v Evropě. A není náhodou, že zatímco na západ od nás se už vysokorychlostní železnice stala normální součástí života, u nás jsme rádi, že jsme se po 25 letech demokracie a 14 letech od našeho vstupu do Evropské unie dostali na rychlost železnice kolem stovky, a to jen na několika vybraných tratích.

V automatizaci na železnici máme proti Evropě významný náskok, potvrzuje expert

Železnice

Jakou roli hrála a bude hrát automatizace na železnici? Hostem Magazínu Leonardo byl průkopník oboru Ivo Myslivec ze společnosti AŽD a spoluautor technologického řešení AVV, tedy Automatického vedení vlaku.

Z Česka, našich politiků, ale i postojů a chování mnohých Čechů má člověk často pocit, že nikde se to nedělá lépe než u nás, že nám západ nemá co říkat a čím nás poučovat, že se od něj nemáme, co učit.

Na příkladech typu vysokorychlostní železnice a na mnohých dalších je ale vidět, že se pořád máme co učit, že jsme pořád v lepším případě na půli cesty ke skutečně výkonné západní společnosti, k té špičce světa, k níž jsme v mnoha ohledech patřili před sto lety mnohem více, než dnes.

Je to proto, že všechno u nás jde hrozně pomalu, že se při tom hrozně moc krade a podvádí, že lidí, kteří by této zemi dali nějakou smysluplnou vizi, jsme s výjimkou Václava Havla a pár dalších moc neměli a dnes jich máme ještě méně.

Až budete čekat na zpožděný vlak

A když je náhodou máme, mají hrozně těžké získat veřejnou podporu, protože říkat v téhle zemi, že jsme sto let za opicemi a že s tím musíme něco udělat, to se prostě nenosí.

Pendolino je na kolejích už 30 let. Proč se s ním nepočítá pro vysokorychlostní tratě?

Pendolino je ozdobeno slušivým knírem na počest akce Movember

Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice vyjela se zpožděním, ale na těch italských jsou už 30 let. To, že jedete 160 km/h, ale ani nepoznáte.

Věci jako neexistence vysokorychlostní železnice přitom nejsou nějakým bojem za výkladní skříň, ale za zcela normální život, život srovnatelný s Němci, ale i Španěly, nebo Italy, abychom se hned nesrovnávali s tou absolutní evropskou špičkou.

To, že nemáme vysokorychlostní železnici, se projevuje třeba v tom, že na přetížených příměstských tratích mají obyčejné vlaky stále více zpoždění, protože se tam s rychlíky a vlaky nákladními nemohou vejít. A také, že dálnice jsou plné kamionů, protože železnice není schopna převést náklad, který ty kamiony převážejí.

Není to ale o penězích, za peníze, které přišly z EU mohlo být deset takových vysokorychlostních tratí z Prahy do Brna dávno postavených. Jen kdyby se nerozkradly a nepromrhaly.

Luboš Palata

Až budete čekat na zpožděný příměstský vlak, nebo stát v koloně plné kamionů na dálnici, tak si na příběh s vysokorychlostními železnicemi vzpomeňte. A vzpomeňte si na něj i při volbách. A politiky, kteří z nás nechtějí udělat vyspělou západní Evropu a říkají, že to, co u nás máme, vlastně stačí, už konečně prosím nevolte.

Autor je redaktorem MF DNES

autor: pal
Spustit audio