Luboš Palata: Česko bez vysokorychlostní železnice. Ptejte se proč
Česká republika bude mít za dva roky vysokorychlostní železnici z Prahy do Brna. Tedy na papíře. Ve skutečnosti ale tato vysokorychlostní železnice bude postavena možná za 10-15 let a to, když to všechno dobře půjde.
Mapa vysokorychlostních železnic je přitom dnes společně s dálniční sítí takovou mapou rozvinuté civilizace v Evropě. A není náhodou, že zatímco na západ od nás se už vysokorychlostní železnice stala normální součástí života, u nás jsme rádi, že jsme se po 25 letech demokracie a 14 letech od našeho vstupu do Evropské unie dostali na rychlost železnice kolem stovky, a to jen na několika vybraných tratích.
V automatizaci na železnici máme proti Evropě významný náskok, potvrzuje expert
Jakou roli hrála a bude hrát automatizace na železnici? Hostem Magazínu Leonardo byl průkopník oboru Ivo Myslivec ze společnosti AŽD a spoluautor technologického řešení AVV, tedy Automatického vedení vlaku.
Z Česka, našich politiků, ale i postojů a chování mnohých Čechů má člověk často pocit, že nikde se to nedělá lépe než u nás, že nám západ nemá co říkat a čím nás poučovat, že se od něj nemáme, co učit.
Na příkladech typu vysokorychlostní železnice a na mnohých dalších je ale vidět, že se pořád máme co učit, že jsme pořád v lepším případě na půli cesty ke skutečně výkonné západní společnosti, k té špičce světa, k níž jsme v mnoha ohledech patřili před sto lety mnohem více, než dnes.
Je to proto, že všechno u nás jde hrozně pomalu, že se při tom hrozně moc krade a podvádí, že lidí, kteří by této zemi dali nějakou smysluplnou vizi, jsme s výjimkou Václava Havla a pár dalších moc neměli a dnes jich máme ještě méně.
Až budete čekat na zpožděný vlak
A když je náhodou máme, mají hrozně těžké získat veřejnou podporu, protože říkat v téhle zemi, že jsme sto let za opicemi a že s tím musíme něco udělat, to se prostě nenosí.
Pendolino je na kolejích už 30 let. Proč se s ním nepočítá pro vysokorychlostní tratě?
Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice vyjela se zpožděním, ale na těch italských jsou už 30 let. To, že jedete 160 km/h, ale ani nepoznáte.
Věci jako neexistence vysokorychlostní železnice přitom nejsou nějakým bojem za výkladní skříň, ale za zcela normální život, život srovnatelný s Němci, ale i Španěly, nebo Italy, abychom se hned nesrovnávali s tou absolutní evropskou špičkou.
To, že nemáme vysokorychlostní železnici, se projevuje třeba v tom, že na přetížených příměstských tratích mají obyčejné vlaky stále více zpoždění, protože se tam s rychlíky a vlaky nákladními nemohou vejít. A také, že dálnice jsou plné kamionů, protože železnice není schopna převést náklad, který ty kamiony převážejí.
Není to ale o penězích, za peníze, které přišly z EU mohlo být deset takových vysokorychlostních tratí z Prahy do Brna dávno postavených. Jen kdyby se nerozkradly a nepromrhaly.
Až budete čekat na zpožděný příměstský vlak, nebo stát v koloně plné kamionů na dálnici, tak si na příběh s vysokorychlostními železnicemi vzpomeňte. A vzpomeňte si na něj i při volbách. A politiky, kteří z nás nechtějí udělat vyspělou západní Evropu a říkají, že to, co u nás máme, vlastně stačí, už konečně prosím nevolte.
Autor je redaktorem MF DNES
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.