Luboš Kreč: Oneplay jako český Netflix?
Čeští diváci streamovacích platforem, pro které je americký Netflix symbol, jsou svědky mimořádně zajímavého příběhu. Ten se ale neodehrává na obrazovkách jejich mobilů či televizí, ale spíš za nimi – v podstatě ze dne na den zanikly dvě úspěšné a zavedené značky Voyo a O2 TV a nahradila je zcela nová Oneplay. Jde o odvážný a v některých aspektech také lehce vychytralý tah, který symbolicky završuje dávné vize několik let zesnulého miliardáře Petra Kellnera.
Jak Voyo, které je úzce propojené s televizí Nova a její mateřskou skupinou CME, tak O2 TV, která spadá pod mobilního operátora O2, jsou součástí finanční skupiny PPF.
Čtěte také
Tu Petr Kellner založil a do své předčasné smrti před třemi lety také řídil a ovládal. A právě on byl architektem plánu na větší provázání mediálního domu s telekomunikační infrastrukturou a vytvoření komplexního uživatelského ekosystému.
Ostatně to, že PPF koupila v roce 2021 zpátky Novu a celou CME, jež už dřív vlastnila, bylo do značné míry motivované právě tím, že už měla i silnou mezinárodní telekomunikační divizi. A z Kellnerova pohledu se tak přímo nabízelo všechny ty dráty a datové balíčky naplnit i vlastním obsahem.
Kellnerův plán splněný
To, že se spojilo Voyo, které se v posledních třech letech v Česku a Slovensku vyhouplo k milionu platících uživatelů, a zdatně šlapalo Netflixu na paty, s O2 TV, kterou si předplácely statisíce sportovních fanoušků kvůli exkluzivním přenosům fotbalových zápasů, se dá brát jako stvrzení Kellnerových idejí.
Čtěte také
Zvlášť když klienti O2 budou mít na nové platformě slevu podobně jako uživatelé Air Banky, která taktéž patří PPF. Jde o pomyslné uzavírání kruhu.
Které nemusí být ale pro všechny výhodné, neboť jak mnoho z dosavadních předplatitelů Voya, tak těch od O2 TV si nově hrábne hlouběji do kapsy, nová služba je zkrátka dražší. Jasně, marketingová kampaň je bude přesvědčovat, že získají víc obsahu, že ke sportu přibydou seriály a naopak, jenže realita je taková, že spojení Voya a O2 TV dovolilo PPF poměrně výrazně zvednout ceny.
Nejde jen o Česko
Zároveň ale platí, že jde o krok, který není bez rizika a sám o sobě ani není levný. Mohutné inzertní výdaje, které směřovaly do vybudování jména Voyo, se teď budou muset – aspoň zčásti – opakovat. Také se může naštvat větší množství uživatelů, odejít a už se nevrátit.
Jenže potenciální prémie je extrémně lákavá – nejde totiž zdaleka jen o Česko, to je v tuto chvíli jakýmsi experimentálním hřištěm, na kterém si PPF zkouší hru, kterou by pak mohla zopakovat na dalších trzích střední a východní Evropy, kde působí.
Netflix nikdy Voyo či Oneplay na globální úrovni neporazí, ale ve vybraných evropských zemích mu může sekundovat a doplňovat jej sázkou na lokální obsah, což je mantra, kterou šéfové CME i PPF už několik let opakují.
A v kombinaci s tím, že propojí obsah s infrastrukturou, přes kterou jej dostávají k lidem, ta šance na úspěch nemusí být vůbec malá.
Autor je zástupce šéfredaktora serveru CzechCrunch
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka