Lidl a stromy
Supermarketů nikdy není dost - zní zásada obchodních řetězců. Je výhodné zásobovat zbožím, pořízeným s množstevní slevou, stovku stejných prodejen a hromadně je propagovat. Stejně tak ani řetězců nikdy není dost, soudí zastupitelé v naději, že se vlastníci supermarketů nedomluví na cenách a budou si vzájemně konkurovat.
Řetězce se od sebe v detailech liší. Vzhledem obchodů, výběrem dodavatelů či obchodní strategií. Upozornit na sebe je stále těžší, nikoli ovšem nemožné, jak ukazuje příklad společnosti Lidl. Ta v Česku od poloviny roku otevřela dvacítku prodejen a v plánu má postavit stovku dalších. Ačkoli je komunikační strategií společnosti Lidl nekomunikovat s médii, novináři se o tento obchodní řetězec zajímají velice pozorně. Lidl za to vděčí záhadnému úkazu, kdy zrovna k jeho prodejnám za noci přicházejí dřevorubci a bez povolení vykácejí stromy, které brání výhledu na supermarket. Jedná se už o sto dva stromy, které lidé ráno našli nenapravitelně poškozené nebo na zemi. Prokázat firmě, že má s tajemnými dřevorubci něco společného, se policii zatím nepodařilo a z právního hlediska je třeba na firmu pohlížet jako na nevinnou.
Neexistuje ale pouze hledisko právní. Lidl se ve snaze, aby ho bylo vidět, asi zviditelnil příliš. Při pohledu na název tohoto řetězce se zákazníkovi v Česku vybaví televizní záběry pokácené lípy, která zakrývala poutač, a každého napadne, že Lidl tu tabuli neosadil za stromem s tím, že nebude vidět. Televizi sledují zastupitelé měst, kde by Lidl rád koupil parcelu, a zákazníci, na kterých by rád vydělal. Šéfům této firmy to buďto nedošlo, anebo je někdo přesvědčil, že Češi nesnášejí stromy. Pár takových se najde, ale co když bude víc těch, kterým se zoškliví Lidl? Strategie tohoto řetězce je věru divná.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.