Libor Dvořák: Trampoty ruské internetové televize

Státní duma v Moskvě

Prokuratura zahájila prověrku této televize, kabeloví operátoři TV Dožď hromadně odpojují a zákazníci sítě naopak vyzývají k bojkotu takovýchto operátorů. Televizi hrozí trestní stíhání za údajné vyvolávání extremistických nálad.

Nešťastná otázka se dostala na přetřes i ve Státní dumě a dosud žijící veteráni leningradské blokády ji považují za svatokrádežnou. Velmi citelné budou pro TV Dožď i ekonomické ztráty, protože mnohem nižší až žádná sledovanost by tuto televizní stanici připravila o nejvýznamnější zdroj příjmů. První signály tohoto procesu už se ostatně dostavily.

Co bude dál? Lidé typu zcela jiného spisovatele než je Jerofejev, Alexandra Prochanova, jinak zuřivého sovětského šovinisty a hlasatele imperiální velikosti Ruska, jemuž se za jeho reportáže z Afghánistánu dostalo už v 80. letech minulého století výmluvné přezdívky „slavík generálního štábu“, moderátory diskusního pořadu označují za fašisty a Prochanov sám, když už je o něm řeč, se pro ně domáhal nejvyšších nacistických vyznamenání.

Dožď za nekorektně položenou otázku nakonec pokárala i část příznivců této televize: slavný moderátor, reemigrant Vladimir Pozner podotýká, že to bylo „mimořádně nedomyšlené“: „Jak chcete klást takovéto otázky, když lidé, kteří blokádou prošli a jejichž rodiče v ní zemřeli, ještě žijí a jsou hrdi na to, že všechny ty hrůzy přestáli,“ soudí Pozner.

Vedení televize se již několikrát veřejně omluvilo, ale džin je z láhve venku. Pro TV Dožď je nejnovější skandál o to nepříjemnější, že je tak jako tak pod trvalým politickým tlakem – jakožto dnes opravdu masová mediální tribuna tzv. nesystémové, tedy neparlamentní opozice. Tato televize přinášela nejúplnější zpravodajství z masových protestů po volbách v letech 2011 a 2012 a byla putinské moci trnem v oku už dlouho. Šéfredaktor Michail Zygar mluví o politické objednávce, v západním tisku znějí výroky typu „štvanice v sovětském stylu“.