Létající motocykl

26. leden 2010

Aerocykl s názvem Switchblade údajně bude plnohodnotným letadlem i vozidlem. Přeměna z jedno druhu dopravního prostředku na druhý bude probíhat velmi rychle. Tento "motocykl" se ovšem nebude moci odlepit od země na silnicích, jen na řádných letištích.

Létající auta jsou v posledních 50 letech běžnou rekvizitou vědecko-fantastických filmů a komiksů. Došlo i k několika nesmělým pokusům o realizaci takového dopravního prostředku. Malá kalifornská firma Samson Motorworks se v této oblasti snaží o zásadní pokrok. Příští rok hodlá sériově vyrábět stavebnici dvoumístného létajícího motocyklu, konkrétně tříkolky se zatahovatelnými křídly.

Dosavadní hybridy mezi letadlem a autem nebyly úspěšné. Nespojovaly výhody těchto prostředků, byly spíše demonstrací spojení jejich nevýhod. Buď se podařilo vyvinout podivné letadlo schopné popojíždět, nebo neforemné auto, které trochu létá. A na přechodu mezi oběma podobami, pozemní a vzdušnou, se stroj musel pracně manuálně konvertovat. Aerocykl firmy Samson Motorworks s názvem Switchblade (Multi Mode Vehicle) má být plnohodnotným letadlem i vozidlem a konverze jeho podob má probíhat automaticky a rychle. Například křídla se vynořují zpod kabiny a trupu jako břity nůžek. Na siluetě stroje zaujme ostrý nos a horizontální stabilizační plochy vepředu (tzv. kachna).

Vývojáři zvolili pro tento hybrid formu motocyklu mimo jiné i proto, že tyto stroje jsou méně svázány předpisy než čtyřkolová vozidla. Jedná se o stavebnici a podle amerických zákonů nesmí být více než 49 % letadla složeno dohromady výrobcem. Pokud chce vlastník aerocyklu také létat, musí mít pilotní licenci. Jinak smí jezdit pouze po zemi. Aerocykl se na silnicích nesmí chovat jako letadlo, tj. startovat a přistávat. K tomu musí využít letišť.

Tato stavebnice se má prodávat za 60 000 dolarů, plus dalších 25 000 za motor s výkonem 120 až 150 koňských sil a palubní přístrojovou techniku.

Aerocykl Switchblade
autor: Pavel Vachtl
Spustit audio