Kvůli dobré ekonomické situaci bude míň povánočních slev, předpovídá marketingový specialista

3. září 2018
obývák, domov, pohoda, vánoce na ponožkách, nohy, ponožky

Vánoce jsou sice ještě daleko, ale prodejci už nespí. Kromě zajišťování samotného zboží jsou v plném proudu třeba přípravy marketingových kampaní nebo nábor brigádníků.

Hlavním důvodem, proč by měly být letos vánoční slevy slabší, je podle Radima Hudáka, marketingového specialisty společnosti Shoptet, dobrá kondice naší ekonomiky.

Prodejce Alza.cz na nejnáročnější období roku chystá i své zaměstnance – třeba nacvičováním stresových situací.

„Souvisí to s růstem platů a ekonomiky samotné. Obchodníci se budou snažit prodat co nejvíc zboží za plnou cenu. Myslíme si, že se to odrazí i v povánočních výprodejích, které budou možná trošku mírnější než v předchozích letech,“ vysvětluje Hudák.

Svátek konzumu. Mladý Nor na svém e-shopu s pletenými čelenkami zdvojnásobil na Black Friday ceny

Black friday – sleva – konzum

Black Friday, den následující po americkém Dnu díkuvzdání, je od roku 1952 vnímán jako moment, kdy Američané začínají nakupovat dárky na Vánoce. Na černý pátek se proto ceny zboží v kamenných i internetových obchodech snižují o desítky procent.

Díky zvyšování platů e-shopy zřejmě vydělají víc peněz, nízká nezaměstnanost jim ale na druhou stranu znesnadňuje nábor brigádníků.

„Tím, jak se ekonomice dobře daří a je nízká nezaměstnanost, se firmy o brigádníky v podstatě přetahují. Ještě před Vánoci až bude největší nápor na e-shop, využijeme výpomoc kolegů z centrály,“ popisuje situaci Iva Pavlousková, mluvčí společnosti Datart.

Druhý největší e-shop Mall.cz začíná s nabíráním posil dokonce už o letních prázdninách. „Největší vánoční špička u nás stabilně začíná úderem Black Friday, nicméně zákazníci nakupují vánoční dárky s předstihem, už v průběhu září,“ popisuje mluvčí internetového obchodu Jan Řezáč.

Není sleva jako sleva

Přestože průzkumy společnosti Shoptet předpovídají až o třetinu menší povánoční slevy, prodejce Alza.cz prý o snižování počtu akčních nabídek neuvažuje. „Pro zákazníky plánujeme stejné akce jako obvykle,“ říká mluvčí Patricie Šedivá.

I když ale obchodníci často lákají až na 80% slevy, podle mluvčí společnosti Heuréka.cz Adély Berkové se například loni pohybovala průměrná výše (reálných slev) těsně pod 20 %.

Spustit audio
autoři: Barbora Kladivová, Zuzana Marková

Související