Klára Notaro: Čtyři lety za život

8. prosinec 2022

Ke hvězdám mediálního světa ve Francii patří inženýr Jean-Marc Jancovici. Tento vědec razí teorii, že se lidstvo musí uskromnit, chce-li si nadále užívat naší Země ve snesitelných klimatických podmínkách. Lidstvem, které se má uskromnit, míní vyspělou západní společnost, jejíž průmysl už téměř 200 let ovlivňuje klima.

Jancovici upozorňuje, že je nejvyšší čas omezit spotřebu fosilních paliv, jejichž používání přispívá ke globálnímu oteplování. Sám Jancovici nejezdí autem a pokud možno nelétá. Právě létání Jancovici považuje za věc, bez které by se lidé měli obejít. Říká, že letadlem cestuje jen desetina lidstva a že ve většině případů jsou jejich cesty zbytečné.

Čtěte také

Jancovici na rozhlasové stanici France Inter nedávno překvapil radikálním návrhem omezit letecké cestování pro každého na pouhé čtyři cesty letadlem za celý život. Dvě poznávací cesty za dospívání a dvě v dospělosti. Tak by se podle něj mělo šetřit životní prostředí. Není třeba zdůraznit, že jeho asketická vize se nesetkává s radostným přijetím.

Létání však nepodporuje ani návrh zrušit ve Francii krátké vnitrostátní lety mezi městy, která mají vlaková spojení kratší než dvě a půl hodiny. Města a letiště, která přijdou o vnitrostátní linky, se cítí tímto návrhem poškozena. Zrušení těchto krátkých letů má platit po tři roky. Po uplynutí této lhůty se situace přehodnotí a podle výsledků by spoje mohly být znova uvedeny do provozu.

Výlet na kole, na kánoi

Ředitel pařížských letišť Augustin de Romanet se vyjádřil, že by lidé vzhledem k vysoké uhlíkové stopě létání měli zvážit, zda opravdu musí cestovat letadlem a zda nemohou stejnou cestu vykonat vlakem.

Čtěte také

Ale je zásadně proti omezování svobody cestovat. Říká, že do 30 let se vyvinou moderní letadla na elektrický nebo vodíkový pohon nebo létající na slibná udržitelná letecká paliva známá pod zkratkou SAF, vyráběná z odpadků. Potom bude letecká doprava tím nejlepším způsobem dopravy, protože, jak Augustin de Romanet říká, cesta ve vzduchu se nemusí nijak stavět ani nákladně udržovat, na rozdíl od pozemní dopravy.

A jaké jsou tedy tendence v cestování? Ve Francii se mluví například o mikro-dobrodružství. Nebo také nano-dobrodružství. Takové malinké dobrodružství, které nijak nezvýší naši uhlíkovou stopu. Jet na výlet na kole. Na kánoi. Nebo ještě skromněji – vystoupit z autobusu nebo metra o pár stanic dřív a všímat si míst, která vlastně neznáme. Anebo ještě menší dobrodružství: jít po opačné straně ulice, než je naším zvykem.

Čtěte také

Slavná písnička 80. let Voyages, voyages (Cestování cestování) francouzské zpěvačky Desireless dnes vyznívá trochu jinak. Tehdejší vnímání světa jako nekonečného místa k objevování se poněkud změnilo. A nedá se vyloučit, že mladší generace čeká období nano-cestování.

Tak, jako cestuje 90 procent obyvatel zeměkoule.

Autorka je spisovatelka, žije v Paříži

autor: Klára Notaro
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.