Kavárenský řetězec Starbucks čelí obvinění z rasismu. Zaměstnance čeká školení

22. duben 2018
Starbucks

Americký kavárenský řetězec Starbucks se snaží zmírnit rozruch způsobený zatčením dvou Afroameričanů v jedné z jeho provozoven. Firma ohlásila, že příští měsíc na několik hodin uzavře více než osm tisíc amerických poboček a svým zaměstnancům poskytne školení o rasové diskriminaci.

Informuje o tom britský deník Guardian.

Rasově motivovaný incident na pobočce ve Philadelphii vyvolal vlnu protestů na internetu i mimo něj, zazněly i výzvy k bojkotu společnosti. Dva muži černé pleti byli totiž minulý týden zatčeni za údajně neoprávněný vstup, když v kavárně čekali na svého kamaráda. Výkonný ředitel firmy Kevin Johnson zadržení označil za odsouzeníhodné a prohlásil, že se oběma mužům hodlá osobně omluvit.

Progresivní hodnoty

Simpsonovi reagují na obvinění z rasismu. Tentokrát je to spíš k pláči než k smíchu

03334232.png

„Simpsonovi jsou jako tvůj rasistický děda. Máš ho rád, vždycky tu pro tebe byl a naučil tě spoustu důležitých věcí,“ prohlásil americký komik Hari Kondabolu. „Ale i tak se pořád projevuje jako rasista, a jestli už není schopný se změnit, tak možná bude lepší, když umře.“

Není to poprvé, co Starbucks čelí kritice v souvislosti s rasovou problematikou. Před třemi lety společnost spustila kampaň, která měla za cíl zákazníky motivovat k diskuzi o rasových problémech. Iniciativa ale selhala a sklidila na sociálních sítích kritiku za to, že byla prý povrchní a nedomyšlená.

Firma se však i nadále snaží prosazovat progresivní hodnoty na pracovišti. Minulý měsíc oznámila, že dosáhla stoprocentní platové rovnosti u všech amerických zaměstnanců bez ohledu na pohlaví a rasu. Stejného cíle hodlá dosáhnout i na pobočkách jinde ve světě. Komunikační experti podotýkají, že společnost by měla na všech svých kavárnách dodržovat vysoké standardy, na které se odvolává.

„Čím více se firma snaží vybudovat emociální vazbu se zákazníky, o to více se v případě podobného incidentu lidé cítí ublíženi. Firma tak porušuje slib,” vysvětluje newyorská komunikační expertka Jacinta Gaudaová.

Nic ojedinělého

Analytik John Gordon dodává, že Starbucks je známý dobře řízenými podniky. V nadnárodní společnosti s více než 28 tisíci poboček po celém světě jsou ale pochybení nevyhnutelná, domnívá se expert. „Každý den musí dojít k nějaké situaci, kdy některý ze zaměstnanců nezareaguje zcela korektně. Při tak velkém počtu pracovníků není možné, aby někdo neudělal nějakou hloupost. Ani rozsáhlý manuál nemůže postihnout všechny potenciální scénáře,” je přesvědčený Gordon.

Magazín National Geographic se vyrovnává s rasistickou minulostí

National Geographic

Americký magazín National Geographic oficiálně uznal svoji rasistickou minulost. V nejnovějším vydání se jeho šéfredaktorka Susan Goldbergová rozepisuje o tom, že po značnou dobu své 129leté existence časopis nahlížel na svět „koloniálním, rasistickým pohledem“.

Starbucks se přitom pyšní tím, že zaměstnává lidi různého rasového původu, podotýká Guardian. Afroameričané a další minoritní skupiny podle firmy tvoří 40 procent amerických zaměstnanců. Podobná tvrzení jsou však v přímém rozporu s videozáznamem incidentu ve Philadelphii. Podle mluvčí společnosti zaměstnanec, který na muže zavolal policii s tím, že do kavárny vstoupili neoprávněně, u firmy už dále nepůsobí.

Expertka Gaudaová si nicméně nemyslí, že by se jednalo o ojedinělý případ. Podle jejího názoru se podobné incidenty odehrály v minulosti a firma by proto věc neměla řešit pouze jako izolovaný problém.

Co přesně se zaměstnanci budou učit v rámci plánovaného školení, které by mělo zabránit vzniku podobných nepříjemností? Tuto otázku si klade americký magazín Newsweek.

Píše, že boj proti rasismu a jiným formám předpojatosti na pracovišti je v posledních letech hojně diskutovaným tématem. Podle některých studií může mít nerovný přístup zaměstnanců vliv na hospodářský výsledek společnosti, mnoho velkých světových korporací se proto aktivně snaží svým pracovníkům pomoci rozpoznat neuvědomělé předsudky.

Školením proti předsudkům?

Impulsem byly nepokoje ve městě Ferguson ve státě Missouri z roku 2014. Ty propukly poté, co bílý policista zastřelil neozbrojeného muže tmavé pleti. Technologické firmy jako Google a Facebook tehdy byly mezi prvními, kdo začal školit zaměstnance v oblasti neuvědomělé předpojatosti. Následovaly korporace i státní instituce, tedy například Coca-Cola, ale i americká CIA.

Test neuvědomělé předpojatosti původně vytvořili v 1998 vědci ze tří amerických univerzit: Washingtonské, Virginské a Harvardovy. Při asociačním testu účastníci rozdělují předložená slova a obrázky na pozitivně a negativně zabarvené, cílem je odhalit možné skryté předsudky. V rámci školení pak účastníci diskutují o tom, jak se předpojatost může projevit na pracovišti a jaké jsou jejich osobní zkušenosti, uvádí Newsweek.

Opakujeme Kingovo „Mám sen“, ale rasová segregace v USA dál trvá, tvrdí expert

Martin Luther King v roce 1967

Před 50 lety zahynul při atentátu reverend a aktivista Martin Luther King bojující za lidská práva Afroameričanů v USA. „I have a dream," začínal jeho legendární projev ze srpna roku 1963, který patří mezi nejslavnější v americké historii. King ho pronesl na schodech Lincolnova památníku ve Washingtonu před 200 tisíci lidmi. Mluvil v něm o rasové segregaci, ale také o sjednocení amerického národa.

Nynější rozhodnutí firmy Starbucks rozvířilo dlouhotrvající spory o tom, nakolik jsou podobná školení účinná. „Mohou se lidé tréninkem zbavit předsudků?“ ptá se deník New York Times. Studie na toto téma vykazují rozporuplné výsledky. Podle některých odborníků trénink skutečně může předpojatost zmírnit. Lidé se při něm učí více přemýšlet a vcítit se do pozice toho druhého, domnívají se vědci z Kalifornské univerzity v Berkeley.

Podle jiných odborníků ale školení nepřináší žádné výsledky. „Uvědomění si předsudků nutně nevede ke změnám chování u zaměstnanců a manažerů,“ píší v závěru své studie akademici z Univerzity královny Marie v Londýně. Podle další studie, publikované v americkém odborném časopise Journal of Applied Psychology, může trénink dokonce napomoct v utvrzení a šíření předsudků.

Jestli Starbucks bude organizovat podobná školení v budoucnu, se bude odvíjet od toho, nakolik bude podle expertů úspěšné to první, plánované na 29. května, uzavírá britský deník Guardian.