Karel Hvížďala: Politika Babiše nezajímá

19. únor 2023

Opakuji znova: Politika Andreje Babiše nezajímá, a to je hlavní důvod, proč již třikrát ve volbách prohrál a naposled bezmála o milion hlasů: lidem to došlo. Lze to ukázat na několika příkladech. Zaprvé Andrej Babiš a jeho tým věnoval veškeré úsilí reklamě a neuvědomil si, že banální představa o tom, že dnešní demokracie je jen jedna z forem marketingu, ve které mezi sebou nesoutěží programy a ideje, ale umělé mediální obrazy, nikdy zcela neplatila.

Vždy byla jen bludnou vírou marketérů, kteří, když dokázali tuto představu vnutit politikům, vydělávali miliony.

Čtěte také

Ve skutečnosti je reklama, jak nám dokazuje i původ tohoto slova, které pochází z latiny: reclamare, jen hlasité volání, křik. Ten však vždy brzy zanikne a zbude po něm maximálně echo, tedy ozvěna, která příjemci dá možnost o hlasitém volání přemýšlet, dát mu kontext, a tím křik proměnit v kritický pohled na volajícího. Odborníci pak mluví o bumerangovém efektu reklamy.

Zadruhé Andrej Babiš špatně přečetl kolektivní paměť této země. Navázal na Zemanovo strašení se „Sudeťáky“ a „migranty“, kteří před lety přispěli k jeho volebnímu vítězství. Jenže Babišova sázka na podobnou mobilizaci strachem s negativními emocemi v případě „války“ nevyšla.

Ani jedno řešení skutečného problému

V české společnosti je hluboce zakořeněné trauma Mnichovské dohody z roku 1938, která nám znemožnila bránit se vojensky proti Hitlerovi. A podobně nám Babišova kampaň připomenula i vpád převážně sovětských vojsk v srpnu 1968, který způsobil dvacetiletou okupaci a kulturní a hospodářské zaostávání naší vlasti. Bylo to zase posovětské Rusko, které napadlo 24. února 2022 Ukrajinu.

Čtěte také

Zatřetí Andrej Babiš netušil, že společnost není nic jiného než složitý komunikační systém. Mediální realita, jak často připomíná sociolog Jiří Přibáň, je součást sociální reality, a ne jakási její pouhá klamná fikce, kterou řídí marketing.

Přece existují i další média sociální komunikace, například peníze, média a moc, nebo v případě práva legalita, díky které víme, co je legální nebo ilegální, a proto se na základě této znalosti také nějak chováme a rozhodujeme. Když se někdo pohoršuje nad mediálními obrazy politiků ve volebních kampaních i mimo ně, ve skutečnosti se zpravidla pohoršuje nad tím, že za nimi není předpokládaný obsah.

Začtvrté si připomeňme, že Andrej Babiš a jeho hnutí ANO chtělo být nejprve pravicovou stranou pro podnikatele, později levicovou stranou pro lidi a nyní chce po vzoru polské strany Právo a spravedlnost vsadit na tradiční hodnoty a sociální jistoty.

Karel Hvížďala

Jenže za těch více než deset let, co je Babiš v politice, nenabídl občanům ani jedno řešení některého skutečně závažného sociálního problému, jakými je reforma penzijního pojištění, zdravotnictví či bydlení pro důchodce a mladé manžele. Ve skutečnosti Andreji Babišovi nejde o nic jiného než o moc a o peníze, proto ho politika vůbec nezajímá, a proto taky jeho moc slábne.

Autor je publicista

Spustit audio