Karel Hvížďala: Diagnóza viny Andreje Babiše

11. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Andrej Babiš

Nejprve prokazatelná fakta: Z první kvóty vakcín, která nám byla přidělena, České republika objednala pouze 81,1 procenta. A to proto, že vláda od firem AstraZeneca a Johnson & Johnson neobjednala ani polovinu z toho, co mohla.

A podle serveru Politico získaly Rakousko a Slovinsko trochu vakcíny navíc díky tomu, že se k návrhu portugalského předsednictví odmítly připojit, naopak Česko z „balíku solidarity“ mohlo získat asi 140 tisíc dávek.

Čtěte také

Kvůli tomu, že jsme nebyli solidární, nedostali jsme 70 tisíc dávek. Na naši situaci ale naštěstí reagovalo Slovinsko, Rakousko a Maďarsko a od nich jsme dostali asi 80 tisíc dávek.

To má mimo jiné za následek, že podle společnosti European National Panels od počátku letošního roku klesla důvěra v naši vládu na nejhorší úroveň od poloviny března loňského roku, kdy měla 65 bodů. Dnes je na 35 bodech.

Premiér všechna tato fakta popírá, žádnou vlastní vinu si nepřipouští. Otázka, kterou si proto musíme položit, zní: Proč to dělá?

Levné sólové divadlo

Odpověď filozofů zní: Je to důsledek selhání – Andrej Babiš se nestal skutečnou existencí.  Stát se existencí je lidským úkolem, posláním, není součástí lidské danosti nebo jeho přirozeností. Skutečným subjektem není to, co je, co trvá, ale pouze někdo, kdo se děje, kdo se stává.

Čtěte také

Jinými slovy, člověkem – existencí – se stáváme tím, že si uvědomujeme svá konkrétní selhání, svá provinění. Diagnóza viny je tedy primárně vnitřní, kdo mluví pouze o vinách těch druhých, ještě nedospěl. To Andrej Babiš potvrzuje obviňováním EU a neustálou výměnou ministrů.

Důvodů, proč tomu tak je, může být mnoho. Například ten, kdo fanaticky propadne náboženství, ztratí Boha. A podobně ten, kdo propadne pouze touze po zisku, ztratí sám sebe. Je dezorientovaný, nikomu nevěří a o všem rozhoduje sám, jako náš premiér, jak to potvrzují členové vlády.

Důsledky můžeme pozorovat v přímém přenosu každý den, když vidíme, jak Andrej Babiš propadl marketingu. Sám už není schopen říct kloudnou odpověď na žádnou otázku, chrlí jen naučené marketingové fráze, a jak jim sám nevěří, snaží se je podtrhnout nepřirozenou obličejovou mimikou. Jenže takovýto marketing na trhu, kde se zboží nabízí většinou jen jednu sezónu, buď jarní, nebo podzimní, v politice, která má mít delší trvání, funguje jen omezenou dobu.

Karel Hvížďala

Žádná strana ani hnutí nemůžou být založeny pouze na marketingu, protože lidé potřebují v programu cítit něco, co je přesahuje a činí život snesitelnější. Proto Andrej Babiš po třech a půl letech a s ním celá vláda ztrácí rapidně rychle důvěru. To platí zvlášť v době pandemické krize, kdy by měl respektovat erudované odborníky a nehrát jen levné sólové divadlo.

Autor je publicista

Spustit audio