Kamiony o víkendech

17. červenec 2008

Že jsou kamiony na českých dálnicích dlouhodobým problémem, ví jistě nejen řidiči osobních aut, ale většina občanů, stejně jako policisté a politikové. K žádnému řešení se přitom ale rovněž dlouhodobě neschylovalo, i když snahy po omezení provozu takzvaných "tiráků" se tu a tam vyskytovaly. Leckomu se zdálo, že alespoň v největších víkendových špičkách by měly velké náklaďáky zůstat mimo dálnice a že by nadto policie měla být mnohem důslednější v kontrole chování řidičů kamiónů.

0:00
/
0:00

Ti klidně překračují stanovená pravidla hlavně při vzájemném předjíždění, kdy blokují plynulý provoz a ohrožují jeho bezpečnost. Čerstvě se centrální českou dálnici D1 vyjeli podívat reportéři deníku MF Dnes a zjistili, že v úsecích, kde mají kamionisté vyčleněný jediný pruh je přitom předjíždění a tedy užívání zapovězeného pruhu zcela běžné. To většina z nás ostatně dobře zná a nezbývá než opakovat, že jde o věc policistů.

Pokud se týká víkendového omezení, tedy záležitosti víc politické, na tom se rámcově dohodla koalice už při svém vzniku. Nyní už se mělo na toto téma rokovat ve vládě, konkrétně příští týden. Původně mělo jít o omezení jízd po celý rok v pátek od tří hodin odpoledne do osmi večer a v neděli už od jedné po popoledni až do deseti večer. Vicepremiér Martin Bursík, jehož Strana zelených je v otázce kamiónů nejaktivnější říká, že podle analýz se 48 procent smrtelných nehod na silnicích se stane mezi pátkem a nedělí, přičemž nejvíc vozidel je na dálnicích v pátek kolem čtvrté odpoledne a v neděli okolo šesté vpodvečer.

Jenomže zástupci silničních dopravců začali vyhrožovat blokádou silnic a probojovali se počátkem tohoto týdne k premiérovi, který jim podle všeho poměrně dost ustoupil. To se Bursíkovi nelíbí a dost nekompromisně pohrozil odchodem Zelených z vlády. Kamiony aspoň v pátek na silnicích podle něho nebudou, anebo musí celou věc ODS řešit s jiným koaličním partnerem. Jelikož, jak už bylo řečeno, hledí na kamiony stejně jako on většina občanů, Bursík si takovou razanci může celkem snadno dovolit a v tomto případě ho dokonce nemohou kritizovat ani vnitrostraničtí rivalové. Když Bursík říká, že ho výhrůžky autodopravců nezajímají, ať prý si klidně dálnice zablokují, ví, že má za sebou veřejnost a že na to premiér bude muset nějak reagovat.

Předseda Zelených je nespokojený konkrétně s tím, co Topolánek dopravcům slíbil: že vláda nebude 23. července projednávat návrh celoročního omezení jízd kamionů o víkendech a místo toho vypracuje ministerstvo dopravy spolu s dopravci analýzu, která zhodnotí dopad zákazu. Další jednání pak mají proběhnout v srpnu. Bursíkovi se také nezdá, že Topolánek přijal autodopravce aniž by oni předem odvolali hrozbu blokády. I když ti Topolánkovi na schůzce slíbili, že protesty zatím připravovat nebudou. Vicepremiér má ale pravdu: to se mělo stát už před rokováním. Dopravci nyní osočují Bursíka, který prý situaci politicky zneužívá a dopravce, všechny české občany a českou ekonomiku má coby rukojmí. Jenomže přesně to ve skutečnosti dělají oni - tváří se, že na víkendové omezení všichni doplatíme. K čemuž ale několikahodinové výpadky v jízdě ve skutečnosti vést nemohou. To autodopravci jistě vědí. Ale proč s tím neargumentovat, když chtějí dosáhnout jiné úspěchy? Například s požadavkem slev na mýtném anebo se zavedením takzvané profi nafty, díky níž by dopravní firmy dostávaly zpět část spotřební daně z pohonné hmoty. Dopravci si totiž stěžují na to, že doplácejí na sílící kurs koruny a tak také žádají informaci, kdy Česká republika zavede jednotnou evropskou měnu.

Zatímco s těmito požadavky autodopravci mohou uspět, víkendové omezení ale asi prohrají. Už proto, že Topolánek s ministrem dopravy Alešem Řebíčkem jistě nechtějí připustit rozpad koalice. V rámci zachování Zelených ve vládě Topolánek před důležitým zářijovým sjezdem Zelených podle všeho Bursíkovi rád ustoupí a nepřímo tak posílí jeho pozici do rozhodující bitvy znepřátelených křídel uvnitř Zelených. Pokud by totiž měla navrch frakce "protibursíkovská", koalice by to skoro určitě nepřežila.

Na závěr si ještě všimněme, že při dnešní diskusi o problému kamiónů si takřka už nikdo nevzpomene na to, co by bylo nejlepší - totiž obrovité náklaďáky přepravovat po kolejích a dálnice, na nichž se počet aut nezadržitelně množí, nechat konečně vydechnout. Před lety se o tomto řešení docela vážně uvažovalo. Dnes jsou to bohužel příslovečné "loňské sněhy".

Další komentáře si můžete poslechnout v pořadu Názory a argumenty v sekci Rádio na přání . Některé vybrané komentáře si můžete přečíst také v Týdeníku rozhlas .

Spustit audio