Kamery NightVision pro silniční vozidla

10. únor 2006

"Po pohřešovaných osobách pátral i vrtulník s termovizí" - tuto nebo podobnou větu dobře známe z "krimi" relací. Displej, který v noci "vidí" vše, co vyzařuje teplo, se nyní stává součástí výbavy luxusních modelů aut. Infračervená kamera se u aut umísťuje v předním nárazníku poblíž levého mlhového světla.

Společnost General Motors zařadila systém nočního vidění do příplatkové výbavy pro model Cadillac Deville již v roce 1999, ale nabídka se nesetkala s velkým zájmem zákazníků. Nové modely vozů BMW řady 5, 6 a 7 a vybrané modely značky Mercedes však nyní přicházejí se zdokonaleným systémem NightVision. Ten k detekci objektů využívá technologie FIR - tzv. "far infra-red", jež prokázala efektivnější využití než NIR ("near infra-red").

Infračervená kamera je na automobilech umístěna za nerozbitným sklem, které je ostřikováno, jsou-li uvedeny do chodu ostřikovače čelního skla. Při poklesu vnější teploty pod 5 stupňů Celsia se samočinně zapíná vyhřívání. Řídicí jednotka přijímá signál z kamery a převádí jej na vizuální obraz, který se přenáší na monitor uprostřed čelního panelu.

Umístění infrakamery

Optika zprostředkuje pohled až do vzdálenosti 300 m před vozidlo (obrázek má rozlišení 320 x 240 pixelů). Pokud vůz jede rychlostí nižší než 80 km/h, je zabírán úhel 36 stupňů. Při rychlosti vyšší pokrývá obraz na displeji úhel 24 stupňů, který se může měnit o 6 stupňů doleva a doprava. Kamerou totiž v závislosti na údajích ze snímače natočení volantu pootáčí motorový vodicí mechanismus. Digitálním zoomem si řidič může přiblížit vzdálenější objekty až o 50 procent.

Displej v tomto modu ukazuje kontrastní monochromatický obraz, na němž se jeví předměty s vyšší teplotou světleji. Původně uvažovaná "superprojekce" přímo na vnitřní stranu čelního skla zatím nebyla realizována, protože prolínání skutečnosti a promítaného obrazu zkušební řidiče rušilo. Siemens VDO pracuje na novém projektu zdokonaleného zařízení se zobrazováním prvků přímo do zorného pole řidiče, které má být představeno v roce 2008.

Systém DaimlerChrysler je založen pro změnu na dvou infračervených senzorech umístěných pod skly předních světlometů. Tento systém zaznamenává všechny předměty do vzdálenosti 150 metrů od vozidla. Stejně jako všechny přístroje tohoto typu ale "nevidí" v mlze.

Společně s funkcí asistenta dálkových světel, který při zaregistrování světel protijedoucích vozů samočinně ztlumí jas dálkových světel, je tato novinka příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti provozu - dalším pomocníkem při nočním řízení vozidla.

autor: Ivo Valent
Spustit audio

Více z pořadu