Jefim Fištejn: Umíte číst zprávy?
Jeden ze zásadních problémů soudobých sdělovacích prostředků tkví v tom, že zpravodajci dávno nevidí smysl svého počínání v podání svědectví o stavu světa, nýbrž v jeho interpretaci. Spotřebiteli informací je potom nabízený hotový výklad fakt místo látky pro vlastní úsudek. Obzvlášť to platí pro informování o situaci ve Spojených státech.
Je to oblast, kde je český konzument zcela odkázán na soud žurnalisty, a ten se pohříchu často cítí být zvěstovatelem obecního dobra, nikoli pouhým dodavatelem pravdivých zpráv.
Čtěte také
Proto je tak silné nutkání provádět předběžnou selekci faktů a, jak se říká, „škrtnout nehodící se“. Kupříkladu se nedávno stalo, že bývalý čelný demokrat, senátor Joe Manchin, v rozhovoru pro stanici BBC vyjádřil názor, že počínání současného prezidenta Trumpa je pro Ameriku prospěšné a popřál mu úspěch.
Taková zpráva je pro média hlavního proudu přijatelná, ale jen pokud je spojena s konstatováním, že se bývalý demokrat hrubě mýlí a s odhalením nepěkných důvodů, proč se asi stal odpadlíkem.
Překroucené informace?
Někdy se daří kýženého účinu dosíci pouhým potlačením významné části sdělení. V den 1. Máje se na mnoha místech Ameriky konaly tradiční demonstrace pracujících. Dopisovatelé nám sdělili, že podle očekávání pořadatelů by měly být nejmasovější v dějinách země.
Čtěte také
Otázka, jak to nakonec s tou masovostí dopadlo, je očividně provokativní, a tak bude tazatel znovu a znovu odkázán na vysoká očekávání pořadatelů.
Jindy pomáhá zavádějící logika uvažování. Je známo, že nadhodnocený dolar silně poškozuje národní hospodářství Spojených států: Znevýhodňuje vývoz vlastního zboží a zvyšuje zisky obchodních partnerů.
Snížení hodnoty americké měny bylo deklarovaným cílem reformního úsilí dnešní administrativy. A skutečně se jí daří svou měnu pozvolna znehodnocovat. Ovšem stačí vysvětlit pokles ceny dolaru fiaskem Trumpovy katastrofické politiky, aby složitý finanční jev byl srozumitelný i pro laiky. Tak snadno lze z pronikavého úspěchu udělat hanebný propadák!
I předvolební průzkumy
Před půlrokem si celý světový tisk svorně tropil blázny z průzkumů veřejného mínění vpředvečer amerických prezidentských voleb.
Všechny průzkumné agentury – až na jednu – dlouhodobě dokazovaly voličům, že kandidát Trump prostě v žádném případě nemůže zvítězit z důvodů ryze vědeckých.
Tehdy pozorovatelé vinili agentury ze stranické předpojatosti, z ideologické zaujatosti. Tedy přesně z toho, co vyčítali i sdělovacím prostředkům, z nichž zdrcující, až 90procentní většina fandila jen jedné straně, té pokrokové. Uplynulo půl roku, a co se nestalo?
Komentátoři opět zakládají své znalecké soudy na názoru úplně stejných předpojatých „sdělovadel“ a chutě se odvolávají na průzkumy veřejného mínění ze stejných agenturních zdrojů, které se v minulosti málokdy trefily do černého. Leč angažovanost se nevyplácí ani v kultuře, ani v novinářství.
Autor je publicista
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.