Jefim Fištejn: Americká žurnalistika na vymření

10. únor 2024

Americké sdělovací prostředky prožívají nyní svou hodinku pravdy. A je to hodinka po čertech černá. Prudce klesající čtenost tiskovin, poslechovost rozhlasových stanic a sledovanost televizních kanálů se ještě dá tak nějak zamést pod koberec a odůvodnit domnělými technologickými příčinami, třeba výbušnou expanzí sociálních sítí, možná i finančně kompenzovat reklamními příjmy.

Čtěte také

Horší je to s hromadným propouštěním zaměstnanců – pracovní trh je neúprosný a růst nezaměstnanosti se zamluvit nedá. Doslova minulý týden jednodenní stávkou odpověděli na oznámení o propuštění odboráři takových informačních gigantů, jako jsou časopisy Time a National Geographic. Avšak bylo jim to málo platné, dnes jsou na dlažbě.

Pohroma postihla také Los Angeles Times, největší to deník na západ od Washingtonu. Jeho vedení oznámilo, že s okamžitou platností rozvazuje pracovní poměr se 115 redaktory, což je celých 20 procent zpravodajství.

Zejména poslední zmíněný deník byl svého času pokládán za předobraz americké žurnalistiky budoucnosti. Byl tak pokrokový, že se o něm říkalo, že „utíká před lokomotivou“.

Měl velké potíže i dříve. Před 7 lety redakce již podstoupila redukční dietu, kdy musela propustit přes sedm desítek zpravodajců. Tehdy mu z bryndy pomohl bohatý investor čínského původu.

Pravda je to, co slouží věci pokroku

Leč nic naplat, ani miliarda dolarů vložená do technického vybavení novinářského provozu nezachránila Los Angeles Times před úpadkem. Problémy asi nebudou vězet v nedostatečných technologiích, nýbrž v kontentu – ve výběru a výkladu denních zpráv. V pokrokovém segmentu amerického tisku panuje přesvědčení, že pravda není to, co se reálně děje, nýbrž to, co slouží věci pokroku.

Čtěte také

To, co probíhá, nelze pojmenovat jinak než jako pohroma pro celou americkou žurnalistiku. Poslední kolečko propouštění postihlo takové mediální pilíře jako The Washington Post, NBC News, ABC News, National Public Radio, vydavatelské domy Vice, Vox anebo BuzzFeed.

Katastrofě neunikl nikdo. Dokonce takový časopis jako The New Yorker, jež byl pokládán za ekonomicky zdravý, v prosinci oznámil, že bude masívně propouštět zaměstnance. Podle consultingové firmy Challenger, Gray and Christmas v průběhu roku 2023 přišla o práci zhruba polovina všech zaměstnanců amerických tiskových, digitálních, rozhlasových a televizních médií.

Jefim Fištejn

Přiznat pravé důvody katastrofy postihující celé odvětví vehementně ovlivňující americkou společnost je samozřejmě těžší než pouze uvést čísla. Avšak tu a tam prosvitne tíživé tušení pravých důvodů.

Periodikum The Atlantic uvádí ve svém posledním čísle výrok hlavního redaktora deníku Los Angeles Times Kevina Meridy, který zrovna o své místo přišel: „Poctivě jsme plnili strategii deníku. Ale co máme dělat teď, když žádná strategie více neexistuje?“

Autor je publicista

Spustit audio