Je personál škol a školek připravený na dětské úrazy? Případ z Brna varuje
Každý školní rok řeší učitelé ve školách a školkách desítky tisíc úrazů svěřených dětí. Někdy jde o modřinu, jindy může důsledek pádu skončit tragicky, pokud včas nezakročí lékaři.
Jsou učitelé, kteří pečují o děti, dostatečně proškolení v tom, jak jim pomoci v případě zranění? Nebo je potřeba laťku nastavit výše?
Šestiletý Mikuláš je už čtvrté dítě, které Janeta Tölgová svěřila do péče mateřské školky v centru Brna. S přístupem tamních učitelek byla spokojená. O to víc ji vyděsil jeden březnový den, kdy jí v práci zazvonil osobní telefon.
„Měla jsem telefonát ze školky, že můj syn měl úraz na zahradě školky, že spadl, že se paní učitelce moc nezdá, jestli bych si pro něj mohla přijet do školky.“ Paní Tölgová pracuje nedaleko mateřinky, a tak se v práci sbalila a vyrazila vyzvednout svého synka.
„Bylo mi řečeno, že spadl u pískoviště, že se možná narazil. Že nemá nikde škrábanec, oděrky, ale že by bylo dobré, kdyby ho prohlédl lékař. Při oblékání jsem si všimla, že se mu třepou končetiny, a nechtěl se mnou komunikovat. Viděla jsem, že se mu chce spát. Když jsem ho chtěla vzít do náruče, tak mě zarazilo, že povrchně dýchá. Šla jsem zpět do školky, aby mi zavolali rychlou záchranku.“
Po pádu krvácení do dutiny břišní
Záchranáři převezli malého Mikuláše do brněnské Dětské nemocnice, kde si ho do péče vzali lékaři. Mezi nimi i Ladislav Plánka.
„Mikuláš byl přijatý s jasnými příznaky poranění v oblasti dutiny břišní, bylo tam zvracení, byl unavený až předkolapsový. Na vyšetřeních jsme našli poranění jaterní tkáně, krvácení do dutiny břišní a byla tam zhmožděná i část střeva, která je blízká tomuto orgánu.“
Podle lékaře šlo o závažný stav, který může vyústit až ve významnou krevní ztrátu, a ta může pacienta ohrozit na životě. „V tomto případě se jednalo o mírnější formu poranění. V bezprostředním ohrožení života nebyl, ale byl to závažný stav nutný ke sledování na intenzivní péči.“
Lékaři chlapci podali léky podporující srážlivost krve a nechali si ho na pozorování 12 dní, potom ho propustili do domácí péče. „Byla bych ráda, kdyby se to dostalo do povědomí, aby se ověřilo, jestli učitelky v mateřských školách jsou proškolené, protože jsem zjistila, že v některých školkách je běžná praxe proškolení a v jiných ne.“
Školka, do které chodí Mikuláš, se nachází v centru Brna. Paní ředitelka a paní učitelka vyprávějí, co se tenkrát Mikulášovi stalo.
„Mikuláš běhal s obručí, asi ji dal k špičkám a zakopl. V ten moment jsme k němu běželi, on se zvedl a pár slziček bylo. Když se něco stane dítěti, tak často to je řev a křik na zboření chalupy, ale on jenom pofňukával,“ vypráví Mikulášova učitelka, která si nepřála uvést své jméno.
S péči o děti má dlouholetou praxi. „Kdyby neřekl, že ho bolí tělo, tak bych řekla, oprášíme to, nic to není. Ale on říkal, že ho bolí tělo, tak jsem ho prohlídla, neměl škrábaneček, neměl odřeninku,“ popisuje paní učitelka, jak vypadaly první okamžiky po Mikulášově pádu. Přestože se jí všechno zdálo v pořádku, měla podezření na zlomené žebro. Raději nechala zavolat matku, ať si pro synka přijde.
Vnitřní zranění je pro laika těžko poznatelné
„A když dítě dáte mamince, je v nejlepší péči, ochraně. A vůbec, abychom pomysleli na nějaké vnitřní zranění! Vždyť děti neustále padají,“ brání se učitelka. Jelikož byl čas oběda, dostal malý Mikuláš najíst.
„Mikulášek řekl, že chce jíst a polívku snědl. Chtěl i druhé jídlo, nenapadlo mě, že by mohl mít vážný úraz, když se mnou komunikoval, jedl…“
Podání jídla dítěti, u kterého hrozí, že půjde na vyšetření do nemocnice, lékař Ladislav Plánka neodporučuje. Mikulášova chuť k jídlu byla podle učitelky důkaz, že Mikulášovi nebylo až tak špatně.
„Bolest tam nemohla být intenzivní, protože dítě - trošku ho bolí zub a už nechce jíst. To dítě si samo umí říct, když mu není dobře.“ V době incidentu ve školce nebyla přítomná ředitelka Hana Jandová. Když se vrátila z dovolené, pátrala po tom, zda učitelky něco nezanedbaly.
„Já jsem se informovala jak u dětské lékařky, tak na traumatologii. Zjistila jsem, že když je vnitřní zranění, může se to projevit až za určitou dobu.“
Podobné zjištění potvrdila i maminka, která se na totéž vyptávala dětských lékařů a zdravotních sester. Že je závažnost stavu komplikované pro nezkušené lidi rozeznat, potvrzuje i doktor Ladislav Plánka. „Učitelky ze školky nejsou zdravotníci, jsou to laici a pro ně je obtížné rozpoznat a očekávat varianty, které mohou nastat.“
Učitelky, které se o Mikuláše starají, nejsou běžnými laiky. Většina z nich dříve vykonávala zaměstnání v nemocnici nebo na hygienické stanici, Mikulášova učitelka má dokonce střední zdravotnickou školu. Ředitelka školky si proto stojí za tím, že její personál nepochybil.
V loňském školním roce eviduje Česká školní inspekce v mateřských školách 1 023 úrazů. To je v porovnání s předchozím školním rokem více než desetiprocentní nárůst, roste také počet dětí v mateřinkách. Nejčastěji si předškoláci zranili ruku, hlavu a nohu.
Nejčastější příčinou je podle záznamů nepozornost. Školská legislativa učitelům zvláštní způsobilost v podání první pomoci nepřikazuje.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.