Je film o Baarové krokem do prázdna?

21. leden 2016
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Lída Baarová, 1937

Nejočekávanější film sezóny o jedné z nejrenomovanějších československých hereček Lídě Baarové vstupuje dnes do českých kin. Odborná veřejnost, která snímek režiséra Filipa Renče viděla, ale dílo nijak nešetří a označuje ho za zklamání.

Podle některých kritiků film podceňuje diváka, nepřináší žádný nový úhel pohledu na příběh filmové hvězdy, která se v době nacismu zamilovala do ministra propagace Josepha Goebbelse.

Publicista a badatel Radek Žitný považuje Renčův velkofilm za historický krok do prázdna, který nabízí zase jen zkreslený goebbelsovský pohled.


Žitný: Renč natočil velké milostné drama a zneužil k tomu Lídu Baarovou. Pokud se připomíná tato doba, mělo by podle mě smysl natočit film o jiné osobnosti, například Vlastu Burianovi.

„Film podporuje klišé Baarové jako milenky tohoto nacistického pohlavára. Při tom to nebyla nejdůležitější věc v jejím životě. Řada afér a kauz její osud ovlivnila mnohem více,“ říká Žitný.

Renč nevybral dobře období, ve kterém Baarovou sleduje. Podle Žitného totiž není pravda, že byla herečka po roce 1945 vyšetřována a vězněna kvůli svému poměru s nacistickým ministrem propagace.

„Podle dochovaných dokumentů byla vyšetřována podle dekretů E. Beneše za činnost v protektorátu. V té době už prokazatelně neměla s Goebbelsem nic společného. A protektorátní působení Baarové ve filmu není,“ vysvětluje zkreslující pohled Žitný.

O filmu z podobného ranku uvažuje také režisérka Irena Pavlásková. Více než deset let má v šuplíku schovaný scénář k filmu o Adině Mandlové. Režisérku zaujala schopnost Mandlové sebekriticky zhodnotit svůj život v pamětech.

„Zajímá mě příběh velmi talentovaného člověka, který podlehl pokušení, míra provinění a míra trestu, který přišel. Je to do jisté míry podobné příběhu Lídy Baarové,“ říká Pavlásková.

Film zatím odložila, protože má podle vlastních slov pochyby. „ Vnitřně jsem dozrála do momentu, že je spíše potřeba točit o lidech statečných, kteří se postavili zlu. Raději dát kladný příklad než se pitvat v osudech někoho, kdo do jisté míry morálně selhal,“ vysvětluje Pavlásková.

autoři: Ondřej Nováček , rkr
Spustit audio