Jan Payne: Církve selhaly, lpí na folklóru a vůbec nechápou, co se v dnešním světě děje

25. prosinec 2014

Přiklání se současné české elity ke katolické církvi? Nebylo by prospěšnější pěstovat celospolečenský světonázor postavený na moderních světských hodnotách, například humanismu?

„Vidím v Čechách vzrůstající respekt ke katolické církvi, a chápu to jako určitý způsob vyrovnávání se s minulostí,“ řekl v pořadu Pro a proti filmový producent Zdeněk Holý.

Negativní postoj komunistického režimu k náboženským naukám formoval stejně i náš pohled na ně, a teď se to někteří snaží napravit, aspoň tichou podporou církve, dodal.

Holý sám sebe definuje jako ateistu: „Můj názor se opírá o vědecké poznatky. Existenci božstev a jim podobných sil považuji za velmi nepravděpodobnou, ale nevylučuji že by mohly existovat.“

Filmař je konkrétní: „Servilita ke katolické církvi se týkala a především Nečasovy vlády, kde její předseda byl katolík, dva místopředsedové byli katolíci, a bylo to jasně vidět.“


Holý: „Určitý příklon společnosti ke katolické církvi v Česku určitě je. Co mi jako ateistovi vadí, je to, že si proto o mně všichni myslí, že tudíž jsem netolerantní, a možná i komunista. Slovo ateismus získává v Čechách pejorativní nádech, a to mi vadí.“

Neurolog a filozof Jan Payne je sice křesťanem, ale své výhrady k církvi má také.


Payne: „Církve nejen že totálně selhaly v tom, co měly dělat za komunismu, především a bohužel selhávají i v této době, kdy už jim nehrozí vůbec žádná perzekuce, a přesto k naší morální situaci mlčí. Jsou příliš tradicionalistické, lpí na folklóru a nejsou schopné pochopit, co se v současném světě vůbec děje.“

Za doklad odklonu církve od svého původního určení a její ztráty kontaktu s moderní společností považuje i církevní restituce.

„Restituce jsou velmi rafinovaný ďáblův trik jak zničit církve. Oni budou mít peníze, a to je totálně zničí... Církve mají soutěžit pouze v tom, jak osloví lidi, v ničem jiném ne.“

Holého vymezení se vůči církvím prostřednictvím ateismu považuje Payne jen za další formu náboženského chování. „“Víru není nutné definovat v pojmech teologických, ale můžeme ji definovat i v pojmech filozofických,“ připomněl filozof.

Podle něj se naše elity vůbec nepřiklánějí ani k církvi, ani k etickým otázkám, „i když by to bylo potřeba.“

Zatímco v ostatních společnostech jsou přirozené autority a ty určují, kam společnost může směřovat, u nás chybí. „Proto vlastně vůbec žádnou elitu nemáme,“ vysvětlil Payne.

„Česká společnost je bezradná a neví kudy kam, nemá cíl. Občas vstoupí nějaká hvězda nebo politik, řeknou nějakou myšlenku a ona se chytne, a lidé za touto módní myšlenkou jdou, ale ve skutečnosti jsme bezradní,“ popsal neveselé duchovní klima české společnosti Jan Payne.

autoři: tpa , oci
Spustit audio