Jan Macháček: Co když Trump přijde o Německo
V Německu propukla určitá panika z toho, že americký prezident Donald Trump možná zavede 25procentní cla na evropské, resp. německé automobily.
Pokud budou opravdu spuštěna cla na evropské automobily, dostanou se americko-německé vztahy po 2. světové válce na své úplné dno.
I když oficiálním důvodem pro zavedení cel na automobily BMW či Mercedes Benz má být bezpečnost Spojených států, tak ve skutečnosti by bylo největším ohrožením americké, evropské (a v souhrnu i atlantické) bezpečnosti právě ono spuštění cel na auta.
Je o tom alespoň přesvědčen Leonid Beršidskij, komentátor Bloombergu, který žije v Berlíně. Beršidskij upozorňuje, že 25procentní cla by vymazala veškerý ekonomický německý ekonomický růst, který má letos činit pouhé jedno procento. Taková cla mohou spolu s brexitem a zpomalením v Číně dokonce vyvolat v Německu recesi.
Beršidskij přitom upozorňuje, že podle průzkumu, který si objednala asociace německo-amerického přátelství Atlantik-Brücke hodnotí 85 procent Němců německo-americké vztahy jako negativní a 58 procent Němců si myslí, že Německo se má více distancovat od USA.
Americká ústava, tržní ekonomika a maják svobody
Další průzkum, tentokrát od firmy DeutschlandTrend říká, že většina Němců považuje Čínu za spolehlivějšího partnera než Ameriku. Další průzkum zase říká, že Němci považují USA za větší hrozbu pro světový mír než Severní Koreu nebo Rusko.
Komentátor Bloombergu se obává, že pokud Američané zasáhnou Němce v centru jejich pýchy a hrdosti, kterou představuje jejich automobilový průmysl, bude to mít už úplně katastrofální dopady na americko-německé vztahy.
Americký prezident si možná chce vyřídit účty s německou kancléřkou Merkelovou, se kterou se nemají rádi, ve skutečnosti si prý odcizí celý německý národ.
Tolik komentátor Bloombergu. Dovolíme si nesouhlasit. Vztahům se říká vztahy také proto, že se týkají dvou subjektů a zodpovědné jsou za ně oba subjekty. Některé věci kritizovali Američané konzistentně i za minulých prezidentů a zvolení Trumpa představuje v tomto ohledu jeden z důkazů toho, že americká trpělivost s Německem má své meze a Američané nyní chtějí, aby se za jejich zájmy někdo bral mnohem jasněji.
Rusko-německé plynovody Nord Stream 1 i 2 kritizoval už prezident Obama, ale Němci si z toho dosud nic nedělají. To, že Němci neplní 2 procenta HDP výdajů na obranu, kritizoval rovněž už prezident Obama.
To, že prezidentu Trumpovi vadí německé přebytky v obchodu s USA, vědí Němci dlouho a mohli se pokusit s tím něco dělat. Uvolnit svou příliš přísnou rozpočtovou morálku, zvýšit útraty a investice a posílit poptávku a stabilizaci v celé eurozóně.
Cla na americké automobily v EU jsou vyšší než americká cla na evropské automobily v USA a Německo mohlo v EU dávno prosadit, že se jednostranně sníží.
Hlavně ale chybí v Německu politik, který by lidem jasně říkal, že je Američané několikrát osvobodili od tyranie a že Amerika není jen Trump a že byla před Trumpem a bude i po něm. Že Amerika je americká ústava, svoboda, tržní a inovativní ekonomika a stále ještě světový maják svobody.
Mizerná popularita Ameriky v očích Němců je důsledkem toho, že toto nemá v Německu nikdo důležitý odvahu lidem říkat. Nejde všechno svádět jenom na Donalda Trumpa.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.