Jan Klesla: Jak se stát senátorem? Zkuste prezidenta a Prahu
Politický marketing se na Západě už desítky let považuje za slušné řemeslo a navíc samozřejmě velmi dobře placené.
U nás jakoby stále platil snad porevoluční etos, kdy pořídít si politického marketéra je něco neslušného, jakoby snad kandidáti měli vymýšlet geniální strategie sami a své pomocnáky skrývat.
Tomáš Procházka: Vrchol voličské sezóny je tu aneb Ani Elvis by nestačil…
Během úterního předávání amerických hudebních cen American Music Awards zazněl nečekaný apel, neb hvězda večera Taylor Swift vyzvala své fanoušky, aby šli volit. Měla samozřejmě na mysli listopadové volby do Kongresu.
Přistupme pro jednou na to, že volby v moderní demokracii 21. století mají svá pravidla a zákonitosti a krom peněz potřebujete i know-how.
Recept takového chytrého poradce na úspěch třeba v senátních volbách by pak mohl znít třeba takto - využij prezidentské kampaně, kandiduj v Praze a máš šest let v horní komoře jistých.
Přesně se to potvrdilo na příkladu Jiřího Drahoše, ale hlavně Pavla Fischera a Marka Hilšera. Zatímco nejúspěšnější vyzyvatel Miloše Zemana prošel už v prvním kole, dvojice dalších (proti)kandidátů uspěla o týden později s velmi výrazným náskokem.
Politický marketing
Zvláště mladý lékař-kantor-aktivista měl šance na zvolení hlavou státu opravdu malé. Do kampaně šel ale naplno, doslova si ji poctivě odšlapal a zaslouženě tak získal křeslo v naší „radě staších“.
Rozhodnuto. Voliči ve středních Čechách dali hlas pravicovým kandidátům do Senátu
Novými senátory se stali Raduan Nwelati, Zdeněk Hraba, Ladislav Chlupáč a Pavel Karpíšek. Středočeši tak do horní komory parlamentu vyslali tři zástupce ODS a jednoho STAN.
Samozřejmě není náhoda, že všichni tři se vydali do boje v Praze, která je tradičně liberální baštou a kterou oslovili svým protizemanovským postojem.
Zkrátka a dobře, souběh dvou po sobě jdoucích volebních klání pánové mistrně využili k zviditelnění na celostátní úrovni začátkem roku, kdy byla kandidátů jen hrstka. A teď stačilo jen „doklepnout“ koncovku v hlavním městě.
Jistě, poněkud obskurnější postavy typu hudebníka Petra Hanniga a zbrojaře Jiřího Hynka by v Praze neměly šanci a jak se ukázalo, nenašli si své voliče ani mimo ni. Ale to je přesně ono - potřebujete dobře zkombinovat všechny prvky. Tomu se říká politický marketing.
Autor je komentátorem deníku Lidové noviny
Související
-
Karel Hvížďala: Stáváme se standardní evropskou zemí
Viděno pohledem ze zahraničí, po letošních komunálních a senátních volbách se stáváme standardní evropskou zemí.
-
Petr Hartman: Babišovo hnutí ANO volby do Senátu nezvládá
Hnutí ANO rozšířilo svůj senátorský klub. To je asi jediná dobrá zpráva pro Andreje Babiše vzešlá z druhého kola voleb do horní parlamentní komory. I když pouze částečně.
-
Josef Mlejnek jr.: Modrá vlna i lidovce spláchla
Senát po letošních volbách zmodrá. Ukazuje se, že ODS znovu nabírá kmenové příznivce, kteří chodí volit i v tak nepopulární „lize“, jakou je druhé kolo senátních voleb.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.