Jak dopadnou kina a multikina po koronakrizi? To nikdo neví, snad přežijí, doufají provozovatelé
„Žádný měšec není bezedný. V lednu nám začínají tikat ekonomické hodiny,“ říká ředitel sítě multikin CineStar Jan Bradáč. Česká multikina zažívají kvůli koronavirové krizi své nejtěžší chvíle. Jakou mají multiplexy budoucnost? Jak fungují a jaká je jejich historie? A nezůstanou nakonec lidé doma u Netflixu?
Čtěte také
Podle filmového publicisty moviezone.cz Václava Rybáře nastlalo celému odvětví velmi krušné období.
„Už teď se objevují zprávy, kolik si ten který velký hráč na trhu nasekal dluhů. Jen aby přečkal několik měsíců, ale teď se ukazuje, že to nebude několik měsíců, ale pravděpodobně rok nebo dva,“ říká.
Odhadnout budoucnost neumíme
„Snažit se odhadnout, jak to bude vypadat po pandemii, je jako snažit se v roce 1943 předvídat Marshallův plán. To prostě nejde,“ tvrdí filmový vědec Radomír D. Kokeš.
„Velmi pravděpodobně se to promítne do vlastnických struktur, hlavně u velkých společností. To ale neznamená, že skončí kino jako kultura, průmysl. Ta prázdná místa nakonec zaplní nějaký noví, mladí nebo dostatečně draví podnikatelé,“ dodává.
Provozovatelé kin i publicisté se domnívají, že kina opravdu nezahynou, pravděpodobně lidé nikdy nepřestanou mít potřebu kontaktu s druhými. Jen to chvíli potrvá – a pokud nebudou natolik vystrašeni, že budou raději sedět u svého počítače nebo televize. „Nyní je cílem kin, aby přežila. Potom budeme řešit, co bude dál. Tahle krize je skutečně děsivá,“ doplňuje ředitel sítě CineStar Jan Bradáč.
Z historie
Návštěvnost filmových představení v 90. letech setrvale klesala. Lidé si nacházeli jiné způsoby trávení volného času a nemodernizovaná socialistická kina nemohla novým trendům konkurovat. Pokles návštěvnosti kin se podařil zastavit až na konci devadesátých let díky nástupu multiplexů.
Historie českých multikin se začala psát v roce 1996, kdy byl otevřen dnes již nefungující osmisálový multiplex Galaxie na pražských Hájích. Multikino zaznamenalo obrovský úspěch, kdy v roce po otevření dokázala přitáhnout více než deset procent všech návštěvníků filmových představení.
„Galaxie ale byla přestavěným kulturním domem a nesplňovala západní standardy multikin. Prvním pravým multiplexem se stala až brněnská Olympia v roce 1999,“ vzpomíná ředitel distribuční společnosti CinemArt Aleš Danielis.
Počet multiplexů postupně rostl a nyní je v Česku v provozu celkem 30 multikin pod značkami CineStar, Cinema City, Premiere Cinemas a Golden Apple Cinema, které provozuje jediné multikino ve Zlíně.
Nástupu multikin ale nedokázala konkurovat řada jednosálových kin, protože neuměla nabídnout tak rozsáhlou nabídku představení a divácký komfort jako multiplexy. Přeživší se tak museli přizpůsobit změnou dramaturgie a nabídnutím jiného obsahu než komerčně zaměřené multiplexy.
Celý dokument studenta žurnalistiky Filipa Bednáře si poslechněte v audiozáznamu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.