Ivan Hoffman: Nákupní strategie

30. listopad 2022

Nákupní centra o železné neděli nepraskala ve švech. Možná budou trochu praskat ve švech o nedělích stříbrné a zlaté, ale možná také ne. Naše nákupní strategie se logicky přizpůsobuje objektivním okolnostem, ovlivňuje ji společenská atmosféra, naše očekávání, naděje či obavy.

Nákupní horečka je ten druh zvýšené teploty, na kterou pomáhá ochlazení studenou sprchou. Vánoční posedlost konzumem ochlazují složenky za energie a apetit obchodníků, kteří si při naceňování zboží krizi vysloveně užívají.

Čtěte také

I když se dnes běžně žije na dluh a není problém si pořizovat věci, které nepotřebujeme za peníze, které nemáme, nelze zcela ignorovat vztah mezi příjmy a výdaji. Na život v červených číslech a vyhlížení exekutora nemá nervy každý.

Při klesajících příjmech a rostoucích životních nákladech logicky přijde den, kdy člověk přestane řešit, co by si tak koupil pro radost, jaké zážitky proti nudě by si dopřál anebo kam by vycestoval lenošit. Místo toho začne přemýšlet, na čem lze ušetřit, které výdaje jsou prioritní a co vlastně nepotřebuje.

Jak zvládnout blahobyt či bídu

Čtěte také

Uvedu to na banálním příkladu s pivem. Bednu nejlevnějšího lahvového piva jsem kdysi kupoval na týden. Když mi přišlo drahé, nahradil jsem pivo vodou ze studny, která je výtečná. Voda ze studny je mimochodem univerzální alternativou i za víno anebo za celé regály všemožných tekutin v plastových lahvích.

Změna v nákupní strategii zákazníků je patrná. Změně poptávky bude odpovídat redukce nabídky, protože krize urychlí rozevírání nůžek mezi zámožnými zákazníky, kteří nečtou cenovky, a zákazníky chudými, pro které se předražené zboží stává nedostupným. To, co se statistikům jeví jako celospolečenský trend, je množinou individuálních rozhodnutí, která pragmaticky činí jednotlivci zvažující své možnosti a zohledňující své limity.

Ivan Hoffman

Jednotlivec nemá reálný vliv na to, zda společnost vedou elity schopné, čehož důsledkem je růst a prosperita, anebo elity neschopné či všehoschopné, čehož důsledkem je úpadek a bída. V moci jednotlivce je pouze zvolit optimální strategii, jak zvládnout blahobyt či bídu. Uvedu to na banálním příkladu s pivem: Zvýší-li se životní úroveň a pivo zlevní, upřednostním ho před vodou ze studny.

Autor je komentátor Deníku

autor: Ivan Hoffman
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.