Francouzské rokoko aneb láska k přírodě a nebezpečné známosti

8. listopad 2015

Dopisovatel mezinárodního internetového časopisu Artdaily se vypravil do frankfurtské galerie Liebieghaus, kde je od 4. listopadu do 28. března otevřena výstava francouzského rokoka. Má svůdný název Nebezpečné známosti.

V první polovině 18. století začali za vlády francouzského krále Ludvíka XV. nejen teoretici umění a spisovatelé, ale i výtvarníci uvažovat o vášních a emocích jinak, než tomu bylo dříve.

Láska začala být oslavována jako individuální cit, který dává životu smysl. Její uhlazená a elegantní podoba se často odehrávala v bájné řecké Arkádii, kde vládl bůh Pan, a právě tady vznikal nový slovník výtvarného umění západní Evropy. A server Artdaily pokračuje:

Hlavní ideou sochařů Étienna-Maurice Falconeta a Jeana-Baptista Pigalla, malířů Antoina Watteaua a Nicolase Lancreta byl idylický život v přírodě. Platilo to i pro tvůrce porcelánových plastik Johanna Joachima Kaendlera (1706-1775), který inspiroval spoustu porcelánových figurek.

Umění francouzského rokoka je svou podstatou kontroverzní, protože dodnes okouzluje i odpuzuje a budí obdiv i nepochopení.

Jeho nejčastějším tématem je klidná a nerušená láska, ale rokokovou idylu zakrátko napadla kritika, která ji viděla jako zavrženíhodnou, nepravdivou nebo dokonce nebezpečnou.

Čtěte také

Příkladem je dodnes živý román světaznalého spisovatele a generála Choderlose de Laclos Nebezpečné známosti, který se dočkal mnoha velmi úspěšných divadelních, filmových i televizních adaptací.

Logo

Na počátku 18. století chápalo kulturní obecenstvo lásku jako nejběžnější lidský cit, kterého jsou schopni všichni lidé.

Milostné výjevy v divadelních hrách, operách, bajkách, povídkách i na obrazech už neměly na rozdíl od baroka podobu ničivé vášně bohů i lidí, ale něžného lidského citu. Nadpřirozené postavy se proměnily v postavy pastýřské idyly v zahradách a na pastvinách.

Nové okouzlení zasáhlo téměř všechny umělecké žánry. Velký úspěch zaznamenaly hlavně míšeňská porcelánka a frankfurtská firma Hoechst.

Čtěte také

Jejich pastýřské páry jsou vždycky v nedotčené přírodě a milenecké dvojice se ve venkovském oblečení procházejí kouzelnými zarostlými parky. Nadpozemskou vášeň a ctnost nahradil individualizovaný cit.

Výstava obsahuje ukázky četných parafrází a variant na téma sentimentální lásky. Příkladem je dílo sochaře Étienna-Maurice Falconeta Pygmalion a Galathea.

Jak Artdaily uvádí, po příchodu na frankfurtskou výstavu získá návštěvník představu, jak vypadal rokový salón včetně nábytku z poloviny 18. století. Obklady stěn, obrazy, křesla a lenošky, prádelníky, zrcadla, svícny, porcelán a gobelíny tvoří harmonický obraz své doby.

Podle literárních a výtvarných vzorů se pouštěli do žánrových výjevů i nejrůznější řemeslníci.

Na výstavě to ilustrují potahy lenošek s motivem dětské podobizny od malíře Francoise Bouchera. Boucherovy obrázky dětí v polovině 18. století často inspirovaly i tvůrce porcelánových figurek.

Zajímavou kapitolu rokoka tvoří oblečení, které na výstavě zastupují kostýmy z frankfurtské inscenace Verdiho opery Maškarní ples, protože odpovídají historickému rokoku. Jeho módu určoval dvorský vkus.

Čtěte také

Životní styl za časů rokoka je velmi dobře patrný na dílech sochaře Étienna-Maurice Falconeta, který roku 1757 vytvořil sochu Amora pro královu milenku a dlouholetou důvěrnou přítelkyni Madame de Pompadour .

Logo

Zdvižený prst mramorového bůžka lásky nařizuje zachovat tajemství jeho plánů. Malý chlapec vytahuje druhou rukou z toulce šíp. Jímavé gesto budí v divákovi vzpomínku na dramatický styl římského baroka.

Výstava pokračuje četnými parafrázemi a variantami na téma sentimentální lásky. Vedle krásného Falconetova páru milenců Pygmaliona a Galathey jsou lechtivé výjevy Fragonardovy Houpačky, Falconetova Polibku a jiných drobností.

Kolem poloviny 18. století si výtvarní umělci často brali inspiraci svých moderních představ o přirozenosti a lásce z bajek a divadelních her. Pastorální scény Francoise Bouchera získaly takovou oblibu, že jejich kompozice byla hromadně reprodukována v podobě grafik, které se šířily po celé Evropě.

Čtěte také

Boucherovy narážky na motivy z populárních příběhů, her nebo oper se vděčně uplatnily na jídelních servisech, goblénech, tapiseriích, nábytku a porcelánových soškách.

Logo

Záliba v drobných a důvěrných motivech, příznačných pro pastýřské scény, se v Boucherově díle vrací i v podobě obratu k dětským postavičkám, který je patrný v závěrečné části frankfurtské výstavy.

Sochaři jako Falconet a Bachelier brzy následovali malířův příklad a začali také produkovat sošky dětí. Ty se často chovají jako dospělí lidé a vystupují jako pouliční hudebníci, prodavači drobného pečiva, mlékařky nebo flašinetáři.

Úplně jiné jsou mramorové sochy v téměř životní velikosti, jejichž autory byli Etienne-Maurice Falconet a Jean-Baptiste Pigalle. Pigallův Chlapec s ptačí klecí z roku 1749, který je vystaven v pařížském Louvru, má na rozdíl od žánrových postaviček mnohem blíže k dětské fyziognomii a mrštnosti.

Sochař velmi přesně vystihl typicky buclaté dětské tělo, jehož podoba se pohybuje někde mezi barokním andílkem, alegorií a portrétem.

Mezinárodní internetový časopis Artdaily na závěr připomíná, že výstava francouzského rokoka Nebezpečné známosti je ve frankfurtském Liebieghausu otevřena do 28. března.

autor: Jan Černý
Spustit audio