Epilog lordů-soudců
Když před třemi lety dorazili na ruzyňské letiště britští imigrační úředníci a začali posuzovat, kteří z cestujících smějí nastoupit do letadla a kteří nikoli, vyvolala zmíněná akce překvapení a rozpaky. Nešlo přehlédnout, že většina odmítnutých pasažérů má jeden společný rys. Tmavší barvu pleti. Vzhledem k tradičním sympatiím Čechů k Británii jsme se ale obtížně vyrovnávali s podezřením, že by příčinou zmíněné praxe mohl být rasismus.
Britské ministerstvo vnitra tvrdilo, že rozdílný přístup k cestujícím, kteří všichni měli v pořádku letenku i cestovní doklady, byl dán podezřelejším chováním Romů a tím, že mezi nimi bylo více těch, kdo chtěli požádat o azyl. Někteří odmítnutí cestující se ovšem s takovým vysvětlením nespokojili a britská organizace obránců lidských práv jejich jménem podala na zmíněnou imigrační proceduru žalobu. Když Británie koncem roku dva tisíce dva zařadila Českou republiku na seznam "bezpečných zemí", tedy těch, ze kterých není důvod odcházet kvůli rasové diskriminaci, počet žádostí našich občanů o azyl na ostrovech prudce poklesl.
Neměli už naději na kladné vyřízení. Příběh britských imigračních úředníků na českém letišti přestal být zajímavý pro média, nicméně zůstal aktuální pro soudy. Žaloba byla v první instanci zamítnuta, odvolací soud pak diskriminaci shledal, ale ospravedlnil. Epilogem je ovšem až včerejší verdikt nejvyšší britské soudní instance, právního výboru Sněmovny lordů. Ti dospěli k názoru, že celá operace byla systematicky a sama o sobě diskriminační a nezákonná. To, co předváděli britští úředníci v Ruzyni, byl jednoduše rasismus a ne že ne. Z druhé strany je ovšem schopnost takhle to, byť dodatečně, přiznat důvodem, abychom se tradičních sympatií k Británii nezřekli.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.