Ekonom: Víc než o postoj Čechů-spotřebitelů půjde o to, zda náš autoprůmysl zachytí evropské investice

16. únor 2022

Pandemie a především nedostatek čipů loni způsobily velký propad české automobilové produkce. Ta sice za celý rok mírně rostla, v prosinci se ale téměř o 16 procent propadla. A do budoucna bude záležet na tom, jestli se výrobcům podaří reagovat na nové trendy. „Víc než o postoji Čechů jako spotřebitelů půjde o to, abychom zachytili velké evropské investice. Protože pokud se nám to nepodaří, tak hlavní vývoj může jít mimo Česko,“ varuje ekonom Jan Bureš.

Kdy se výroba aut dostane do takzvaného normálu, teď záleží mimo jiné na vývoji pandemie, říká Bureš, hlavní ekonom společnosti Patria Finance Jan Bureš: 

„My už sice nečelíme tvrdým karanténním opatřením, ale asijské země častokrát provozují politiku nulové tolerance vůči novým případům. A z toho vyplývají i ty problémy, kterým průmysl opakovaně čelí. Tedy nové uzavírky v přístavech nebo uzavírky výroby.

My už sice nečelíme tvrdým karanténním opatřením, ale asijské země častokrát provozují politiku nulové tolerance vůči novým případům.
Jan Bureš

„Navíc logistika se bude obnovovat asi ještě daleko pomaleji. Před významnými přístavy v Asii, Evropě a Severní Americe jsou poměrně velké fronty.

„Do normálu se situace asi v nejbližších měsících nevrátí, pořád to je k němu daleko,“ shrnuje proto Bureš a dodává: „Zhruba 80 procent firem má pořád problémy se subdodávkami. A nárůst výroby tu sice je, ale z hodně slabých úrovní.“

Čtěte také

To všechno se podle něj podepíše na výrobě elektroniky a v sektoru automotive. Na trhu totiž stále chybí polovodiče.

„Dopadne to také na spotřebitele, na toho ve finále dopadá všechno. Spotřebitel pociťuje výpadky v subdodávkách, rozbité výrobní řetězce na straně jedné, na straně druhé jsou drahé energie. A to je vidět i v inflačních tlacích,“ říká s tím, že inflace ale není všude stejná.

Například na jihu Evropy pokračuje růst cen pomaleji i proto, že je tam méně napjatá situace na trhu práce než ve střední Evropě.

Ceny porostou

Tuzemský autoprůmysl se přesto může těšit na to, že se mu v příštích dvou třech letech spíše povede, věří ekonom.

Čtěte také

„Jsou tady nashromážděné poptávky, které nemohou automobilky teď uspokojit. Až trochu rozmrznou subdodavatelské řetězce, tak prodeje půjdou nahoru a automobilky na tom nemusí být špatně, protože i ceny šly nahoru. Spotřebitelé jsou v tuto chvíli ochotní platit,“ soudí Bureš. 

Pomohla by Česku gigafactory, o jejíž stavbě uvažuje společnost Volkswagen? Poslechněte si celý pořad Řečí peněz, připravila ho Naďa Bělovská.

autoři: Naďa Bělovská , kac
Spustit audio