Digitalizace stavebnictví je lajdácká, tvrdí architekt. Je to koncepční změna, namítá ministerstvo

30. červenec 2024

Digitalizace stavebního řízení, spuštěná 1. července, měla všem usnadnit práci, ale podle řady samospráv, úřadů a organizací nové systémy stále vykazují mnoho nedostatků. „Není tam přechodné období, není tam měkký přechod, není tam možnost úniku,“ kritizuje v pořadu Pro a proti předseda České komory architektů Jan Kasl. Ředitel odboru digitalizace a informačních systémů ministerstva pro místní rozvoj Petr Klán namítá, že se mění celý systém.

Nevyřešila už řadu problémů poslední aktualizace systému, která se odehrála přes víkend?

Jan Kasl: Musíme rozlišit dva systémy, o kterých mluvíme. Portál stavebníka, který my architekti, projektanti, stavebníci používáme, aktualizován nebyl, ačkoliv se to slibovalo už po páté. Nejprve o víkendu, pak v pondělí ráno a teď se dočítám, že to bude dnes (v úterý) večer.  

O koncové části, kde fungují úřady, čili o informačním systému stavebního řízení – o té nemám žádnou informaci, protože je přístupná jenom úřadům. Jak jsem postřehl, tak si stěžují, že se moc nezměnilo. Ale o tom nejsem schopen referovat.

Čtěte také

Kdy budete řešit nedostatky, na které upozornila Česká komora architektů?

Petr Klán: Moc děkuju, že jsme dostali soupis požadavků a nedostatků. Průběžně všechny  zapracováváme. Pokud jde o ten nejmarkantnější požadavek – načítání dat ze základních registrů, tak ten se bude propisovat v úterý v rámci updatu.

V pátek se to nenasadilo, protože se na poslední chvíli zjistilo, že tam jsou chyby, které tam musíme zapracovat. Na tom pracoval dodavatel, jelikož je tam velký posun v datech. Je důležité, aby to bylo v otestované. Mělo by se to nasazovat v úterý večer.

Uklidňuje vás tato odpověď?

Kasl: Já také poděkuji panu Klánovi, že jsem dostal soupis očekávaných reakcí a způsobů řešení. To je první rozumná komunikace nad portálem po jeho spuštění. My jsme ostatně v dopise volali po kulatém stole. Mám podezření, že zadání z ministerstva pro zpracovatele projektu nebylo dost srozumitelné.

Mně se především zdá, že ta IT firma nechápe, co přesně se od ní chce. Oni zřejmě umí dělat dobře e-shop, ale nechápou, že portál stavebníka nejsou boty, kabelky nebo jídlo.

Máme se potkat ve čtvrtek. A budu velice rád, když tam bude i pan ředitel Klán se dvěma zástupci z té firmy. Zítra (ve středu) ráno vstanu, otevřu si portál stavebníka a budu doufat, že aspoň to načítání z registru bude fungovat.

Zdá se mi, že IT firma nechápe, co přesně se od ní chce. Zřejmě umí dělat dobře e-shop, ale nechápou, že portál stavebníka nejsou boty, kabelky nebo jídlo.
Jan Kasl o portálu stavebníka

Připustil byste, že kámen úrazu byl, že zadání pro firmu nebylo úplně srozumitelné?

Klán: Jsou to dvě firmy. Ale pokud jde o počet dodavatelů, tak těch je mnohem více. Nemyslím si, že zadání pro dodavatele bylo špatné nebo nepochopené. Doteď to bylo vždycky tak, že velmi dlouho se něco vyvíjelo, a pak se zjistilo, jestli to je to, co se chce, nebo ne.

Portál byl vyvíjen agilní způsobem, to znamená, že funkční koncept byl minimální a v iteracích se rozvíjejí funkce dál.

Není to tak, že by portál neměl některé funkcionality, které by by tam měly být od začátku. Je to mnohem složitější, protože k automatizaci úkonů dochází postupně.

„Není úniku“

Připustil byste, že řada problémů s digitalizací je způsobena tím, že si úřady, samosprávy nebo i vy jako architekti musíte zvyknout?

Kasl: Samozřejmě. Když se vrátím k názvu pořadu Pro a proti, tak tady jsou dvě pro. Oba jsme pro digitalizaci, pro nový stavební zákon a zjednodušení. Tady není spor. Spor je v tom, že se ta digitalizace udělala lajdácky, že se na ministerstvu špatně zrušila předchozí zadání, o kterých bych měl taky pochybnosti.

Není tam přechodné období, není tam měkký přechod, není tam možnost úniku. Když to nejde takto, tak musí být šance to udělat jinak. Některé organizace jsou zoufalé, protože čerpají granty, dotace, někdo má hypotéku a nemůže teď dosáhnout na povolení záměru.

Ta změna je obrovská, koncepční. Mění se i to, co má být v dokumentacích. Budou vznikat další problémy.
Petr Klán, ředitel odboru digitalizace a informačních systémů ministerstva pro místní rozvoj

Kritika na vaši adresu nepřichází jenom ze strany architektů,  ale i ze strany samospráv. Nebylo by namístě uznat, že zkrátka digitalizace stavebního řízení byla připravena lajdácky?

Čtěte také

Klán: Toto si nepřipouštíme. I s ohledem na to, co všechno už bylo odpracováno. Nemyslím si, že by to mělo být takto označené.

Máte velké množství osob, úřadů, které se teď zavádějí. Máte obrovské množství věcí, které se musí udělat. A ne všechno jde realizovat před spuštěním systému.

Ta změna je obrovská, koncepční. Mění se i to, co má být v dokumentacích. Budou vznikat další problémy, protože doteď byli všichni zvyklí, že dokumentace jsou mnohem podrobnější.

Jaký to bude mít vliv na vyjadřování dotčených orgánů? Jaký to bude mít vliv na praxi státních úřadů? To dnes nemůže nikdo hodnotit.

Kterou část řízení lze provést v papírové a které v digitální podobě? Poslechněte si celou diskusi nahoře v audiozáznamu.

autoři: Lukáš Matoška , fos
Spustit audio

Související