Děti jsou digitální domorodci, my imigranti, říká pedagog

15. duben 2016

Jak mění současné možnosti digitálních technologií oblast školství? Měli bychom na ně nahlížet jako na klíč k lepšímu vzdělávání, nebo jsou to stále přeci pomůcky?

„Technologie je vždy jen prostředek, inovací je až její využití,“ upozornil ve Studiu Leonardo ředitel projektu Open School Space a laboratorní školy LABYRINTH Břetislav Svozil.

Podle něj dnes už řada škol pochopila smysl digitálních technologií a pracují na tom, aby umožnily individualizovat výuku.

„Stále mnoho škol ale tyto možnosti nepochopila, a tyto technologie spíše výuku zpomalují a komplikují,“ soudí expert.

Máme se obávat o dnešní generaci, která okamžitě a intuitivně používá všechny výdobytky digitálního věku?

„Je těžké obecně hodnotit současnou generaci dětí,“ připomněl ředitel. „Základem je uvědomění si, že změna vnímání musí začít u nás samotných, ne u dětí.“

Byli jsme to totiž my, kteří jsme se nenarodili do věku digitálních technologií. „Jsme digitální imigranti. Přišli jsme do digitální společnosti a s ní se sžíváme, zatímco děti, které jsou ve školách, jsou proti nám digitální domorodci, protože s technologiemi vyrůstají.“

„I proto se může mnohdy stát, že děti jsou v mnoha ohledech mnohem dál než my. Proto musí docházet k proměně role učitele, upozadění autoritativního přístupu, a spíše směřování k průvodcovství a využívání těch možností, které děti dnes mají,“ radí ředitel.

Některé školy na svých webových stránkách zmiňují, že cílem školy je, aby děti uměly dobře vyhledávat informace.

„Ale informace sama o sobě není nic, pokud tam nedáme znalosti a souvislosti. Bylo by škoda, kdyby byl potenciál technologií tímto způsobem upozaděn nebo skončil v této podobě,“ konstatoval Břetislav Svozil.

Hostem pořadu byl ředitel projektu Open School Space Břetislav Svozil. Připravila Terezie Jirásková, moderuje Jan Bumba.

autoři: Terezie Jirásková , oci , bum
Spustit audio