Co si pes myslí o míčku

23. listopad 2012
Monitor

Psi spojují slova s předměty výrazně jinak než lidé. Naznačily to experimenty s ovčáckým psem.

Dvou až tříleté děti obvykle asociují slova s předměty podle jejich tvaru – velikost a textura jsou pro ně druhotné. Dítě, které si osvojí slovo míč, tak bude pojmenovávat předměty podobného tvaru od pingpongového míčku až po míč na basketbal, který ani neuzvedne. Pokud mu předložíme stejně velký předmět s podobnou texturou, ale jiného tvaru, dítě jej za míč s největší pravděpodobností neoznačí. Dřívější výzkum demonstroval, že schopnost spojovat slova a kategorie předmětů (například „hračky“) mají i psi. Nebylo však jasné, jestli je jejich proces učení stejný jako u lidí.

Na tuto otázku nyní odpovídá dvojice britských vědců z Lincolnské univerzity, která pracovala s pětiletou border kolií jménem Gable. Po krátkém tréninku se pes naučil spojovat jméno předmětu s velikostí a identifikovat jiný objekt stejné velikosti pod stejným jménem. Po delším výcviku se Gable naučil asociovat na základě textury, ale ne tvaru předmětu. Spojování slov a předmětů u lidí a psů je tedy asi kvalitativně odlišné – pro nás je hlavní tvar, psům záleží na velikosti a textuře předmětu.

Zdroj: ScienceDaily, PLoS ONE

autor: redakce ČRo Leonardo
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.