Co si pes myslí o míčku

Pes, ilustrační foto

Psi spojují slova s předměty výrazně jinak než lidé. Naznačily to experimenty s ovčáckým psem.

Dvou až tříleté děti obvykle asociují slova s předměty podle jejich tvaru – velikost a textura jsou pro ně druhotné. Dítě, které si osvojí slovo míč, tak bude pojmenovávat předměty podobného tvaru od pingpongového míčku až po míč na basketbal, který ani neuzvedne. Pokud mu předložíme stejně velký předmět s podobnou texturou, ale jiného tvaru, dítě jej za míč s největší pravděpodobností neoznačí. Dřívější výzkum demonstroval, že schopnost spojovat slova a kategorie předmětů (například „hračky“) mají i psi. Nebylo však jasné, jestli je jejich proces učení stejný jako u lidí.

Na tuto otázku nyní odpovídá dvojice britských vědců z Lincolnské univerzity, která pracovala s pětiletou border kolií jménem Gable. Po krátkém tréninku se pes naučil spojovat jméno předmětu s velikostí a identifikovat jiný objekt stejné velikosti pod stejným jménem. Po delším výcviku se Gable naučil asociovat na základě textury, ale ne tvaru předmětu. Spojování slov a předmětů u lidí a psů je tedy asi kvalitativně odlišné – pro nás je hlavní tvar, psům záleží na velikosti a textuře předmětu.

Zdroj: ScienceDaily, PLoS ONE