Čína investovala do elektromobilů 15 let. O úspěchu výrobků ale rozhodne kvalita, říká Jahn ze Škody Auto
Podíl Číny na evropském trhu s elektromobily stále roste. Míří sem až třetina jejího exportu elektromobilů, které konkurují nižší cenovkou. Mluví se mimo jiné o začátku obchodní války mezi USA a Čínou. Měla by Evropská unie jít americkou cestou a uvalovat na čínské dovozy cla? V pořadu Řečí peněz odpovídá Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
Čína je zásadním globálním dodavatelem komponentů i materiálů pro výrobu elektromobilů. Závislost na ní se dá jen velmi těžko snížit. Stává se tak nemalým geopolitickým rizikem – mimo jiné i proto, že své reálné politice přizpůsobuje tu hospodářskou.
Čtěte také
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ domnívá se Martin Jahn. „Je to druhá nejlidnatější země a chce hrát ve světě velkou roli. Hrát ji bude, protože na to má finanční, technologické i politické zdroje. Není možné se od ní oddělit.“
V nové fázi vývoje globální ekonomiky proto podle Jahna vedle Evropy a Ameriky stojí Čína jako další silný hráč. „Je potřeba se naučit, jak v tomto světě fungovat. Evropa má nevýhodu, protože nemá jednotné vedení. Amerika nebo Čína mají velmi silné vedení, jasnou strategii, a tu se Evropa bude muset naučit,“ usuzuje.
Strategie evropské konkurenceschopnosti
Americký prezident Joe Biden oznámil, že zvýší cla na dovoz čínských elektromobilů do USA z 25 na 100 procent. Argumentuje tím, že čínská státní subvence dělá vozy levnějšími a pokřivuje tak trh. Měla by Evropská unie reagovat stejně?
„Unie musí velmi dobře kalibrovat, co je vhodné, jaké nástroje a v jaké míře použít. Automobilový průmysl je jenom jednou součástkou celého komplexního systému. Evropská komise musí dobře zvážit, jakým způsobem bude tuto hru hrát,“ zmiňuje Jahn první aspekt, který musí starý kontinent reflektovat.
Levná elektroauta jsou mimo jiné výsledek 15leté čínské strategie. „Čína vrhla do vývoje ohromné zdroje, jak státní, tak i privátní. A díky tomu se dostala do stadia, kdy má několik výrobců, kteří jsou schopni prodávat elektromobily poměrně levně,“ zmiňuje druhý faktor, ve kterém Evropa pokulhává. Dlouhodobá podpora vývoje a výzkumu jí totiž chybí.
„Evropské i americké automobilky budou muset ve finále Číňanům konkurovat kvalitními produkty. Ty nakonec rozhodnou,“ uzavírá Martin Jahn.
Jak se daří českým automobilkám robotizovat a nahrazovat stále nedostatkové zaměstnance? Co především zákazník od auta čeká dnes a jak se to změní v příští dekádě? Poslechněte si celý pořad v audiozáznamu.
Související
-
Půl bilionu investic do elektrických sítí? Poplatky za elektřinu se zvýší o stovky korun
Rozvoj fotovoltaik v domácnostech a nástup nových zdrojů elektrické energie si vyžádá zásadní proměnu elektroenergetických sítí.
-
EU nám nebrání stát se ekonomickým tygrem. Dotace nejsou její hlavní přínos, upozorňuje ekonom
„Bylo naprosto běžné, že země na sebe uvalovaly cla. Už jsme skoro zapomněli, že by se to vůbec mohlo dít, je to úžasný benefit,“ uvádí Vít Hradil ze společnosti Cyrrus.
-
Pro většinu Čechů je elektromobil stále ještě luxus, tvrdí poslanec ANO Novák
Je současný pokles zájmu o elektromobily přechodný? Nebo elektroauta narazila na hranice svých možností? Debatují radní a podnikatel Jiří Hlavenka a poslanec Marek Novák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka