Chybou v hospodaření České pošty jsou rozdíly v cenách pro veřejnost a podniky, říká Asociace poštovních služeb

Česká pošta (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Česká pošta (ilustrační foto)

Česká pošta požaduje od státu kompenzaci za ztrátové služby ve výši 1,7 miliardy korun. Má vláda poštu sanovat, aby byly zachovány všechny její pobočky, nebo si na sebe podnik může vydělat sám?

Ředitel sekce korporátního obchodu České pošty Jiří Štráberger vysvětlil v pořadu Pro a proti závazky, které podnik má.

„Česká pošta má ze zákona povinnost provozovat takzvanou univerzální službu, který je definována přesnými parametry: počet poboček, kvalita doručování z pohledu rychlosti a dostupnosti služeb.“

Částka, kterou podnik požaduje vznikla výpočtem podle metodiky Českého telekomunikačního ústavu. „Je to číslo auditované a s nejlepším vědomím i svědomím správné,“ tvrdí Štráberger.


Štráberger: „Ztráty by měl hradit kompenzační fond, který je v tuto chvíli navržen velice nešťastně: do fondu přispívají všichni operátoři na trhu, včetně samotné České pošty. Jestliže ztráta z univerzální služby bude činit miliardu korun, tak Česká pošta sama sobě uhradí 800 miliónů nebo více.“

„Základním nástrojem jakéhokoli operátora, a tedy i České pošty, je cena,“ připomněl místopředseda Asociace poštovních služeb Petr Angelis.


Angelis: „Cena základních poštovních služeb šla nahoru, ale to se týká jen veřejnosti. Pro korporátní sféru k žádnému výraznému cenovému posunu nedošlo, v tom je zakopaný pes v hospodaření: Česká pošta poskytuje služby velkým dodavatelům, které tvoří 95 % objemu veškerých zásilek za ceny, které jsou úplně jinde.“

Podle Angelise poštovní služby vůbec nejsou ztrátové. „Cena musí odrážet veškeré náklady, a to odráží i legislativa. A jakékoli konání v rozporu s touto legislativou je nezákonné.“

Místopředseda Asociace poštovních služeb uvedl konkrétní příklad, na kterém lze podle něj ukázat příčiny ztrátového hospodaření České pošty.

„Jako občan zaplatím za 50 gramové psaní 13 korun. Domů dostávám různé zásilky se stejnou hmotností ofrankované 9,50 korunami. Když se podívám do ceníku, tak obchodní psaní je podáváno za přibližně 6 korun. A to jsou ty neúměrně nízké ceny. Koneckonců připomenu dvoumiliónovou pokutu ČTÚ udělenou České poště právě za toto,“ konstatoval Petr Angelis.