Chtěl jsem vytvořit horor. Sleduji, jak se rozmělňuje hranice mezi civilizací a přírodou, říká publicista Zbořil o knize Flora
Novela prozaického debutu Jonáše Zbořila s názvem Flora vychází po básnických sbírkách Nová divočina a Podolí. Za ně byl Zbořil nominován na Cenu Jiřího Ortena a Magnesii Literu v kategorii Objev roku. „Próza vyžaduje dynamiku vyprávění a příběh. V tom nejsem moc dobrý,“ přiznává kulturní editor a redaktor Seznam Zpráv v rozhovoru pro Český rozhlas Plus.
Vůle napsat prózu předcházela Zbořilovu básnickou tvorbu. Celý proces se ale zdržel i díky práci moderátora. Čas strávený s poezií však autor nevnímá jako přípravné práce pro román.
„Myslím, že jde o úplně jiný druh uvažování. Básně vyžadují citlivost a jsou vlastně statické v tom, jak přemýšlejí o světě. Próza na rozdíl od nich vyžaduje dynamiku vyprávění a příběh. V tom nejsem moc dobrý,“ přiznává Zbořil. „Próze jsem věnoval dlouhé roky práce, přestože je útlá. Básně se mi píšou snadněji.“
Čtěte také
Čtenář by Floru mohl žánrově vnímat jako dystopická nebo postapokalyptická novela. To však autor považuje za poněkud problematické.
„Spíše bych řekl, že je to před-apokalyptické. Baví mě uvažovat nad tím, jak se svět pomalu mění. Myslím, že věci, které se odehrávají ve Floře, se už reálně dějí – knížka sleduje, jak se svět postupně mění a rozšiřuje. Jak se rozmělňuje hranice mezi civilizací a přírodou,“ vysvětluje autor.
Tuto neostrou hranici mezi civilizačním a přírodním v knize reprezentuje mimo jiné bytost, kterou objeví dvojice protagonistů. Její podobu utváří jak přírodní, tak člověkem zpracovaná matérie. Na takové objekty lze narazit i v Praze.
„Bydlím ve Vršovicích nedaleko od nouzové kolonie Slatiny, kde civilizace s přírodou přirozeně splývá. Nacházíte tu vyhozené pračky, zapomenutá auta, do nichž příroda vrůstá a postupně si to všechno bere zpátky. Hranice mezi technologií a přírodou mizí a právě tyhle věci vypadají jako nové bytosti,“ popisuje.
Kniha, která není zasazená do konkrétního časoprostoru, a nechává tak čtenáři prostor pro vlastní imaginaci, působí znepokojivě a místy téměř hororově.
„Chtěl jsem vytvořit horor a zároveň jsem se snažil, aby si čtenář nikdy nebyl jistý, jestli se má víc bát, nebo k tomu světu s jeho postavami přilnout,“ dodává autor.
Co o české kultuře odhalila covidová pandemie? A jaký je stav české kulturní publicistiky? Poslechněte si celý rozhovor v úvodním audiu.
Související
-
Hororový Otesánek. Máte se bát a být dojatí zároveň, říká Jonáš Zbořil o své první próze Flora
Básník, publicista a teď už i prozaik Jonáš Zbořil přišel do Litu představit svůj nový román Flora. Ten se odehrává v „místě mezi místy“.
-
Vlk se nažral a koza zůstala celá. Jak Česko pojalo status umělce?
Česko stále nemá zavedený status umělce. Řešením měla být novela zákona o některých druzích podpory kultury. Tu ale odborníci vnímají spíše jako promarněnou příležitost.
-
Smetana má pomníků dost, další jsem mu stavět nechtěl, říká režisér Marek Najbrt
Co spojuje životopisný film o posledních šestnácti letech Bedřicha Smetany a celovečerní kinodokument o výpravě do Papui-Nové Guinei? Je to osoba Marka Najbrta.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka