ČD plánují až 40miliardové investice do osobní přepravy. Musíme si na to vydělat, tvrdí nový generální ředitel. Ale jak?

1. říjen 2018

Změní se, s novým představenstvem a dozorčí radou, i celé České dráhy (ČD)? Proč je ministr Dan Ťok (ANO) nespokojený s pomalým tempem liberalizace provozu na naší železnici? Otázky pro nového předsedu představenstva a generálního ředitele ČD Miroslava Kupce.

České dráhy znovu změnily výpočet slev. Ty nově zahrnují i akční jízdenky

Osobní vlak, České dráhy.

75procentní slevy na jízdném pro studenty a seniory budou České dráhy nově poskytovat i z akčních jízdenek za zvýhodněné ceny. Státní dopravce dosud slevy vypočítával z kilometrického tarifu, dostával tak vyšší kompenzace od státu.

Ministr dopravy jako důvod pro tak masivní změnu managementu uvedl, že „cílem je posílit ČD a připravit je na otevření trhu.“ Miroslav Kupec ale tvrdí, že by „bylo asi nefér říct, že jsem zásadně nesouhlasil s prací minulého představenstva. Je to naopak. Já bych chtěl na jejich práci naopak navázat.“

Kupec ale není v představenstvu nějaký nováček, protože byl až donedávna jejím členem odpovědným za úsek techniky, servis a majetek. V představenstvu měl zůstat i bývalý předseda Pavel Krtek. Ten ale asi před 14 dny oznámil, že definitivně končí. Proč? „Je to jeho osobní věc a já to víc nechci komentovat,“ opáčil Kupec.

Čeká nás přelomová doba

ČD podle svého ředitele právě v těchto týdnech stojí před zásadním obdobím. „Končí totiž závazkové smlouvy pro osobní železniční dopravu. Jak s ministerstvem, tak s jednotlivými kraji. Liberalizace trhu tady teď spočívá v tom, že zadavatelé budou soutěžit pro další období od 1. ledna 2020.“

Generální ředitel taky tvrdí, že se rozhodně nebude „státní“ dopravce dobrovolně vzdávat nějakých výkonů. „Náš úkol je získat maximum možného, ale ne za každou cenu. Chceme maximálně komunikovat se zadavateli, vysvětlovat naše parametry, ale když jim pak nějakou nabídku dáme, tak s jistotou, že je relevantní a že obsahuje všechny náklady, které nám to v budoucnu přinese,“ vysvětluje     

Zároveň s novými smlouvami s kraji a ministerstvem Kupec plánuje i investice do vozového parku, které by měly časově navazovat. „My si věříme a doufáme, že uhájíme svou dominantní pozici na trhu… Odhadujeme, že v následujících 10 letech by investice měly být kolem 40 miliard korun, na které si ale ČD taky musejí vydělat.“ Jak?

Kde ČD vezmou 40 miliard? 

Na některých středočeských nádražích zavírají České dráhy pokladny

Nádraží Brandýs nad Labem

Od pondělí 11. června si na některých nádražích už cestující jízdenku nekoupí. České dráhy zavírají pokladny na dalších 22 místech, většinou jde o menší stanice.

Výsledek hospodaření prý musí být v černých číslech a společnost se podle Kupce postupně zbaví nepotřebného majetku. „Máme několik developerských projektů, kde se snažíme zhodnotit nemovitý majetek a pozemky… a zvažujeme i jak dál v případě některých dceřiných společností.“

ČD už před dvěma lety převedly na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) asi 900 budov i s pozemky, ale jen ty budovami zastavěnými. „Ty ostatní jsou ale pořád naše, což je dohromady asi 40 milionů čtverečních metrů. Ten převod nás čeká velmi brzy a výnos pro ČD by měl být v řádu miliard. Nechci zatím nic předjímat, ale záleží i na dohodě se státem nebo se SŽDC, protože ty peníze půjdou primárně ze státního rozpočtu,“ tvrdí ředitel ČD.

Prodáme pozemky...

Jen v Praze jsou to čtyři už dojednané (nebo projednávané) dohody nad projekty různých developerů. „Budova Masarykova nádraží je naše, ale pozemky kolem jsme už prodali a co se tam bude stavět, je už známé… Druhý projekt je lokalita u pražského hlavního nádraží. Kde jsou naše všechny pozemky kolem až k VŠE. Část jsme už prodali a taky se tam už staví, další část je ještě předmětem rozvoje projektu.“

Třetím místem, které se bude měnit, jsou pozemky kolem nákladového nádraží Žižkov. „To jsou taky naše pozemky a teď s několika developery řešíme, jak bude nakonec celá oblast vypadat, stejně jako celý areál kolem nádraží Praha-Smíchov, kde vznikne prakticky celá nová městská čtvrť,“ dodává Miroslav Kupec.

autoři: Jan Bumba , lup

Související