Britská BBC je kritická vůči Evropské unii. Lépe dopadl i Putin

Na našem území se dalo chytit i britské veřejnoprávní rádio

Britské veřejnoprávní médium BBC platí za vzor profesionálního zpravodajství. Zdaleka to ale neznamená, že by muselo jít o zprávy názorově neutrální.

Švýcarská analytická firma Media Tenor International si dala tu práci a prošla přes 100 tisíc zpravodajských relací, které televize BBC odvysílala v posledních patnácti letech. A došla k překvapivým závěrům, které rozebral britský deník Guardian.

Setrvale kritická je televize BBC hlavně k Evropské unii. Tedy pokud o ní vůbec referuje.

Ve večerních zprávách News at Ten zaujímaly příspěvky o Evropské unii pouze 1,5 procenta vysílacího času. I tak byla třetina veškerých zpráv o Evropské unii od roku 2001 negativní, pozitivně vyznělo jen sedm procent. Kritika vůči Bruselu se vystupňovala zejména loni, kdy bylo na BBC celých 45 procent veškerých zpráv o Evropské unii negativně zabarveno.

Čtěte také

Úplně stejně kritické bylo britské veřejnoprávní médium k syrskému prezidentovi Bašáru Asadovi. A lépe než Brusel dopadl ruský prezident Vladimir Putin, který si ve zpravodajství BBC vysloužil jen 30 procent negativních příspěvků. Téměř vzorně vyšel z hodnocení analytiků Media Tenor International čínský prezident Si Ťin-pching. V televizních zprávách vysílaných na stanicích BBC si odnesl jen sedm procent negativních příspěvků.

Kromě matematických analýz si Guardian všímá v článku o BBC ještě jednoho podstatného momentu. Role vyváženého zpravodajství o Evropské unii je klíčová hlavně před červnovým referendem. V něm se mají Britové rozhodnout, zda nadále chtějí zůstat členy Evropské unie.

BBC svým zpravodajstvím podle analytické skupiny Media Tenor International k osvětě nepřispěla. „Zpravodajství o výhodách členství v Unii přišlo pozdě a nepřesvědčí publikum zvyklé na spílání Evropské unii,“ cituje list Guardian z obsáhlé analýzy zpráv na stanicích BBC.