Blokování reklam hýbe internetem

9. červen 2016

Ze softwarů, které dokáží blokovat webové reklamy – tzv. adblocků, se v posledních měsících stal na internetu fenomén, který vydavatelům přidělává vrásky na čele. „Vyzraje technologie nad reklamou?“

Tuto otázku si klade ekonomický deník Les Échos a pokračuje: „Po celém světě používá adblocky na dvě stě milionů lidí,“ popisuje situaci novinář Nicolas Rauline. „V některých zemích se fenomén rozšířil na třetinu až polovinu uživatelů internetu.“

V důsledku toho někteří francouzští a němečtí vydavatelé přišli na internetu o dvacet pět až čtyřicet procent svých příjmů z reklamy. A to vše v situaci, kdy jdou ceny internetových reklam dolů a celý sektor je v krizi.

Jak se to mohlo přihodit? Inzerenti přiznávají, že udělali chybu. Reklamy se staly natolik rušivým elementem, že je uživatelé internetu začali ignorovat. Organizace Interactive Advertising Bureau, která v globálním měřítku určuje pravidla digitální reklamy, se teď rozhodla vrátit inzerci na internetu to správné místo.

Čtěte také

Inzerenti a vydavatelé by podle tohoto plánu měli na svých stránkách omezit prostor pro reklamu, nenabízet v jednom časovém úseku v rámci videí více reklam najednou a vyvarovat se příliš rušivých formátů jako např. reklam, které zaberou celou stránku a nelze je přeskočit.

Reklamy (ilustrační foto)

Že by podobné iniciativy mohly slavit úspěch, dokazují studie, které upozorňují na to, že pouze hrstka uživatelů internetu je vůči digitální reklamě nepřátelská z principiálních důvodů.

„Drtivá většina uživatelů je naopak připravena reklamu snášet, pokud jsou její formáty přizpůsobené čtenáři a pokud má umožnit některým vydavatelům přežít,“ dočteme se v Les Échos.

Někteří němečtí vydavatelé jako např. deník Bild se uživatele adblocků snaží přesvědčit, aby od blokování reklam upustili. Pokud tak neučiní, obsah daných stránek neuvidí. Pozitivní zprávou pro inzerenty je, že čtenost stránek po spuštění této iniciativy výrazně neklesla. Většina čtenářů si adblocky skutečně deaktivovala a za přístup na verzi webu bez reklam byla ochotna zaplatit jen nepatrná část z nich.

Čtěte také

O budoucnosti digitální reklamy ovšem v prvé řadě rozhodnou postoje internetových gigantů – společností Apple, Google a Facebook. Zatímco Apple svou strategii staví na tolerování adblocků, koncept Googlu stojí a padá s reklamou, a tak firma jejich omezování nepodporuje.

„Pro vydavatele by bylo riskantní a zbytečné pouštět se s adblockery do předem prohrané technologické bitvy. Proto se dnes zaměřují na jiné dva hlavní směry: za prvé na prémiový obsah, financovaný z předplatných nebo jednorázových plateb, a za druhé na internalizaci výrobních studií, díky kterým budou moci vyrábět reklamy přesně na míru,“ uzavírá pro deník Les Échos novinář Nicolas Rauline.

  • Francii čeká druhé kolo regionálních voleb. Softwary, umožňující na internetu blokovat reklamy, vyvolávají mezi vydavateli rozporuplné reakce. Čína naklonuje jeden milion krav, aby uspokojila poptávku po hovězím. Připravil
    Tomáš Dufka.
    " style="">
    Francii čeká druhé kolo regionálních voleb. Softwary, umožňující na internetu blokovat reklamy, vyvolávají mezi vydavateli rozporuplné reakce. Čína naklonuje jeden milion krav, aby uspokojila poptávku po hovězím. Připravil
    Tomáš Dufka.
    " style="">
    Francii čeká druhé kolo regionálních voleb. Softwary, umožňující na internetu blokovat reklamy, vyvolávají mezi vydavateli rozporuplné reakce. Čína naklonuje jeden milion krav, aby uspokojila poptávku po hovězím. Připravil
    Tomáš Dufka.
0:00
/
0:00

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: Tomáš Dufka

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.