Bitva o Darwina - jinde i u nás

9. leden 2006

Loni v létě vystoupil prezident Bush s výzvou, aby se američtí školáci seznamovali nejen s Darwinovou teorií, ale též s ideou tzv. intelligent design (my bychom řekli "rozumný plán"). Ta nepopírá evoluci, pouze se nespokojuje s běžně přijímaným výkladem jejího mechanismu. Ten spočívá podle darwinistů v náhodných změnách (tzv. mutacích), z nichž obstojí ty, které lépe vyhovují daným životním podmínkám. Říká se tomu přírodní výběr.

Tím lze vysvětlit mnohé, ale ne všechno. Např. to, jak může cestou náhodných, tedy neřízených malých změn vzniknout složitější struktura s kvalitativně novými funkcemi. Darwinistický výklad prostě vyvolává otázky, na něž není odpověď. Dokonce i pochybnosti. Nikoli pochybnosti o evoluci, ale o její neřízenosti. - To je ale osud každé vědecké teorie. Bez otázek a pochyb by nebylo vědeckého pokroku.

Není zvykem, aby k revizi vědecké teorie vyzývala hlava státu, ale to je zajímavost mimovědeckého rázu. Bushův projev vyvolal ve vědeckých kruzích USA i západní Evropy značnou nevoli. I u nás se objevilo několik článků na toto téma v denním tisku. LN se pokusily iniciovat diskusi, ale ta záhy ochabla; byla doba dovolených. Koncem října pořádali příznivci inteligentního designu konferenci - v Praze; pro její zeměpisnou dostupnost. Týdeník Respekt ji ohlásil ironizujícím článkem předního biologa. Reprezentace českého vědeckého světa podnik ignorovala. Ještě v nedávném čísle čtvrtletníku Přítomnost dva naši zasloužilí odborníci odsoudili ideu inteligentního designu jako nevědeckou.

Odpůrci oné ideje (u nás i jinde) ji komentují přezíravě, s despektem, znevažují její stoupence, diskuse s nimiž je prý ztrátou času. To jsou způsoby, které se v odborných diskusích sice občas objeví, ale rozhodně tam nepatří. Tolik vznícených emocí napovídá, že nejde o diskusi, ale o světonázorový, ba věroučný konflikt. Tak tomu bylo i v dobách, kdy se Darwinova teorie představila světu. Vyvolala nevraživost většiny, která se tehdy naivně přidržovala doslovného znění Bible. Dnes si tak počínají jen malé skupiny fundamentalistů (tzv. kreacionisté). I věřící mezi vědci pokládají evoluci za prokázanou. Jde o to, jakým způsobem probíhá.

Idea inteligentního designu dnes působí stejně provokativně jako kdysi idea přírodního výběru. Zdá se, že darwinismus není vnímán jen jako vědecká teorie, ale jako náhražka náboženské víry. Pravda, když se řekne inteligentní design neboli rozumný plán, je nasnadě otázka, odkud se vzal. Téma existence Boha tak zůstává otevřeno. Snad proto ten nevraživý odpor, za nímž lze tušit teofobii, přání, aby to téma bylo navždy smeteno se stolu. Je totiž pravděpodobné, že se filozofický koncept materialismu, dialektického či jiného, stal světonázorem širokých vrstev včetně odborné veřejnosti. Neodpustím si poznámku, že jedině materialismus se srovnává s konzumní životní orientací, na niž vsadila moderní západní civilizace.

Kdysi dávno poznamenal Masaryk, že česká otázka je i otázkou náboženskou. "Bitva o Darwina", jak to nazval spatra týdeník Respekt, je vlastně sympatický jev. Možná, že jsme tak zcela nepropadli duchovní lenosti, že - řečeno s básníkem - "stále žije českých bitev bůh". Jenže: jakápak bitva, jejíž zbraní je pouhá uštěpačnost a pošklebky?

Přitom problémy, které řešíme, přesněji: na které narážíme, mají i svůj filozofický - a nebojím se dodat: - svůj náboženský rozměr. Filozofie se ptá na podstatu věcí. Co je člověk? Co jsou "hodnoty"? Co je to třeba liberalismus? U nás je zvykem zmlknout před tím hlavním. Proto to zatím žádná rozprava nikam nedotáhla. Vytanula mi takováto představa: máte-li doma husy - a táhnou-li na podzim po obloze k jihu husy divoké, ty domácí znervózní, mávají křídly a někdy i vzlétnou až metr vysoko. Ale k jihu neodtáhnou. Stejně i ty naše rozpravy, včetně "bitvy o Darwina". Probíhají - medicínsky řečeno - abortivně. Abort je potrat.

autor: Petr Příhoda
Spustit audio