Bezdrátové nabíjení elektromobilů

25. leden 2012

Elektromagnetická energie se může šířit i bezdrátově. Dosud byl ale bezdrátový přenos větších výkonů komplikovaný, zásluhou firmy Qualcomm to už neplatí.

Před časem se objevily bezdrátové nabíječky pro malé přenosné přístroje. Pracují na principu tzv. induktivního přenosu neboli jevu indukční elektromagnetické rezonance. Dochází k němu ve chvíli, kdy se k sobě těsně přiblíží a indukčně naváží vodivé obvody nabíjecího systému i nabíjeného přístroje. Pak je možné bez větších ztrát přenášet elektrickou energii na vzdálenost až několika decimetrů.

Pohodlně, bezdrátově

Firma Qualcomm předvedla na letošní Consumer Electronics Show (CES) svůj nový systém bezdrátového dobíjení elektromobilů, pracuje na stejném principu. Tato společnost dosud působila hlavně na poli informačních technologií, patent induktivního přenosu energie však zakoupila společně s vývojářskou firmou HaloIPT, která vznikla v rámci těsného spojení s novozélandskou Aucklandskou univerzitou.

Bezdrátový nabíjecí systém pro elektromobily se skládá ze tří komponent – desky vysílače, přijímací desky umístěné na spodku elektromobilu a řídícího obvodu. Tento obvod registruje polohu obou desek, stupeň dobití baterie a mění vznikající střídavý proud na stejnosměrný. Systém využívá frekvencí v pásmu 20 až 140 kilohertzů a v rámci jedné fáze střídavého proudu umí přenášet výkon 3 kW. Při použití třífázového režimu je to až o 7 kW a v režimu rychlonabíjení je možné dosáhnout výkonu 18 kW. Elektromobil by se tímto způsobem mohl nabíjet v garáži přes noc.

<p><iframe width="610" height="443" src="https://www.youtube.com/embed/RnePffoZs_k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>

Firma Qualcomm chystá dvouletou sérii praktických testů s 50 elektromobily. Nabíjecí místa budou rozmístěna po celém Londýně. Další logickou fází vývoje by mělo být zabudování nabíjecích bezdrátových stanic přímo do povrchu vozovky.

FAQ o technologii Qualcommu.

Zdroj: Physorg.com, Tech-on

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio