Apolena Rychlíková: Kdo bude učit naše děti? Mladí už nechtějí být levnou pracovní silou
Zájem mladých lidí, kteří mají za sebou studium na pedagogických fakultách, o výkon profese učitelů a učitelek klesá. Plyne to jak z celé řady výzkumů, tak ze stále hlasitějších stížností ředitelů a ředitelek, kteří dnes nedokážou najít kvalitní pracovníky a pracovnice.
Zatímco ještě před deseti lety se jim na některé inzeráty ozývaly až desítky lidí, dnes jsou rádi, když se přihlásí alespoň dva. Nejvíc to samozřejmě platí v místech, kde jsou vyšší náklady na život: typicky se jedná o velká města, jako je Praha, Brno nebo Ostrava.
Čtěte také
Problémy hlásí i strukturálně znevýhodněné kraje, jako je Ústecko či Karlovarsko, kde se sociální problémy spojené s regionálním vyloučením násobí. Ale i naše hlavní město označuje situaci – ústy ředitelů –, za katastrofální.
Děti v metropoli prý nemá kdo učit. Nejde přitom jen o školy základní, ale mnohdy už i o gymnázia.
Nejvíc učitelů chybí na středních odborných školách a na učilištích, celkově Česká republika postrádá zhruba 6 tisíc pedagogů. Ročně sice absolvuje pedagogickou fakultu asi 2,2 tisíc studentů, k tomu si doplní pedagogické vzdělání dalších 1,5 tisíce lidí, ale stávající podmínky jsou pro mladé často odrazující.
Málo peněz, malá prestiž
Důvod je jednoduchý: nízké platy v kombinaci s odpovědnou a mnohdy i psychicky náročnou prací, nejsou pro mladší generaci nijak lákavé. Důvodem je též nízký sociální status tohoto povolání.
Čtěte také
Zatímco dřív byli pedagogové považování za podstatnou a respektovanou složku společnosti, dnes to tak není. A tak se na dráhu učitele či učitelky mladí lidé úplně nehrnou.
Populace učitelů a učitelek proto v posledních letech viditelně stárne. Očekává se, že nejsilnější ročníky odejdou do důchodu kolem roku 2035. Podle odhadů může v Česku už brzy chybět až 10 tisíc učitelů.
„Přetrvávající průměrný věk učitelů je i nadále vysoký. Tento negativní trend se stále nedaří zvrátit a je významným rizikem. Důvodem zvyšujícího se průměrného věku učitelů je nízký zájem uchazečů o povolání učitele. Mladí učitelé ve školách chybí,“ uvádí výroční zpráva České školní inspekce za rok 2022.
Kantoři ze škol prchají
Problém s odcházejícími učiteli však netrápí jen Česko, týká se celé Evropy. Jak uvádí společnost EDUIn: v Evropě pedagogickou profesi pustí až třetina učitelů, a to vždy pár let po nástupu do práce. Česká republika je na tom však mnohem hůř. Ve školách totiž zůstává pouze 53 procent učitelů, a to do pěti let od ukončení studia.
Vláda Petra Fialy měla tendenci označovat školství za jednu ze svých priorit. Po třech letech vidíme, že tato slova měla k realitě velmi daleko. Odliv mladých pedagogů to jen dokazuje.
Věc je přitom jednoduchá: kvalitní školství nebude bez kvalitních vyučujících. Ty je potřeba zaplatit a motivovat, aby mohli dělat svou práci co nejlépe a posouvat Česko od montovny k té neustále skloňované a vysněné mozkovně.
Autorka je publicistka a dokumentaristka
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.