Apolena Rychlíková: Hysterický občan Babiš před soudem
Senát Městského soudu v Praze se už několik dní zabývá kauzou expremiéra Andreje Babiše (ANO) a jeho bývalé spolupracovnice Jany Nagyové. Dlouho očekávané slyšení ve věci Čapího hnízda, možná nejočekávanější kauze za uplynulá léta, se konečně dalo do pohybu a společně tak můžeme sledovat, jak na lavici obžalovaných stanul ještě nedávno jeden z nejmocnějších politiků a stále jeden z nejvlivnějších lidí v zemi.
Ponechme stranou rekapitulaci všeobecně známého případu s údajně podvodnou žádostí o dotaci ve výši padesáti milionů, které se měli Babiš a někdejší místopředsedkyně představenstva farmy Čapí hnízdo Jana Nagyová dopustit. Čapák se českou společností táhne jako červená nit a mezi částí lidí vzbuzuje velké emoce. Pochopitelně.
Čtěte také
Zajímat nás nemusí ani převyprávění leckdy až dojemných loajálních promluv oligarchových nejbližších – od Faltýnka přes druhou hlavní obžalovanou, již zmíněnou Janu Nagyovou, mimochodem toho času kandidátku ANO do Senátu na Vysočině. A vynecháme i obhajobu a její strategii, která – nepřekvapivě – buduje kolem Andreje Babiše hradbu nevědomí.
Šéf Agrofertu a majitel hnutí ANO přece nemohl o ničem vědět, pokud se tedy toto „nic“ vůbec stalo, jakože se to nestalo. To všechno jsou vysoce důležité, ale celkem předvídatelné kličky – a koneckonců, od nich Babiš své právníky má.
Bez ohledu na to, jak soud dopadne, je nejvíce fascinující sledovat samotného expremiéra, jednoho z mediálních magnátů a vlivného oligarchu, jak v přímém přenosu, den za dnem, odmítá pochopit, že osoba s takovým vlivem, mocí a kapitálem před nějakým soudem vůbec stojí.
Jeho nedospělé vystupování, které jsme koneckonců měli šanci vidět několikrát i na půdě Poslanecké sněmovny, dostává v kulisách soudní síně nevídaně směsné kontury a říká nám o Babišovi mnohem více, než je on sám nejspíš ochoten si přiznat. Dokládá nám, že žije s pocitem hluboké nedotknutelnosti.
Kličkování mocných
Kritické pohledy na systém soudnictví často mluví o tom, že spravedlnost v právním státě nedopadá na všechny tak úplně stejně. Jednoduše řečeno, pro lidi s vyšším sociálním a finančním kapitálem je pochopitelně jednodušší mezi zákony kličkovat.
Umí si pořizovat bílé koně, zakládat různé svěřenské fondy, stavět před sebe loajální a ještě loajálnější spolupracovníky, kteří vše vždy ochotně (či za úplatu) vezmou na sebe. A pochopitelně, na rozdíl od nějakého obyčejného zloděje bez konexí a možností se hájit pomocí předražených advokátů disponují i během samotných procesů mnohem většími a lepšími zdroji.
Jen málokdy se stane, aby před soudem stanuly figury tak velkého významu, jako je právě Babiš. Vzpomenout můžeme na Marka Dalíka (i na to, jak se výkonu svého trestu zkušeně vyhýbal) nebo Davida Ratha.
Je ale nutné zdůraznit, že je to právě pocit „nepostihnutelnosti“ velké řady vlivných veřejných aktérů, co dlouhodobě podkopává nohy všeobecné důvěře ve fungující právní stát – obecně.
Jak Babišova kauza dopadne, nevíme. Důležité signály nám ale dává už nyní. Minimálně v tom, že můžeme vidět, jak to asi vypadá, když ruka zákona udeří na ty, kteří si myslí, že mohou cokoliv a před soud se nikdy nedostanou. Není to zrovna důstojný pohled.
Autorka je komentátorka serveru A2larm
Související
-
Karel Hvížďala: Rath, Babiš a tak zvané politické procesy
Politici si u nás myslí, že právo mohou ohýbat ke svému prospěchu a nestydí se o tom hovořit a lhát i ve sněmovně.
-
Jan Lipold: Babiš prášil jako Zeman. I happyend je stejný
Temné a ještě temnější předpovědi příštího prezidentského mandátu soudí, že Andrej Babiš by byl jen pokračováním Miloše Zemana jinými prostředky.
-
Apolena Rychlíková: Pokud se má politická kultura zlepšit, nesmí být jejím měřítkem Babiš
Svou vyhrocenou rétorikou ale dlouhodobě zvyšuje míru společenské fragmentarizace a z nějakých nepochopitelných důvodů nadává svým odpůrcům do fašistů a nacistů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka