Aplikace eDoklady nezvládla spuštění. „Nápor přístupů byl větší, než jsme očekávali,“ vysvětluje hlavní architekt eGovernmentu

26. leden 2024

Aplikace eDoklady neustála velký uživatelský zájem a zkomplikovala tak přístup i k dalším digitálním státním službám. Jak aplikace funguje? Proč došlo k zásekům? A bude se podobná situace opakovat?

eDoklady jsou jen jednou z aplikací navázaných i na další systémy eGovernmentu. To tedy znamená, že se při výpadku aplikace omezí přístup i do dalších složek. Přihlašování lidí pak řeší Národní identitní autorita, zkráceně NIA ID a lidově řečeno Identita občana. Identita občana je tedy jedna, ale aplikací a přístupů k ní může být téměř neomezeně.

Čtěte také

„Když mi nějaký portál řekne, abych se přihlásil, například k odevzdání daně z příjmu na portálu Moje daně, tak se přihlásím. Řeknu tomu portálu, že toto jsem já, on dohledá moje minulé přiznání a všechno další. A ten portál potřebuje vědět, kdo je jeho klient. Takže je potřeba rozlišovat to, že existuje identita v základním registru a prostředky, kterými se tato identita prokazuje,“ vysvětluje hlavní architekt eGovernmentu Petr Kuchař.

Identita občana pro přihlášení využívá klíč, který si mohou uživatelé zvolit. Zprostředkovatelem pak mohou být například i nějaké větší české banky, u kterých máte zřízený přístup do elektronického bankovnictví.

„Máme tam veřejnoprávní prostředky, tedy občanský průkaz a mobilní klíč. Máme tam také ty soukromoprávní, protože i soukromé firmy se mohou stát producenty prostředků elektronické identity. A máme tam ještě speciální skupinu soukromoprávních prostředků a to jsou banky, souhrnně se tomu říká Bank ID,“ vysvětluje Kuchař.

Přetížená Identita občana

Při spuštění eDokladů se ale Identita občana přetížila, protože přišlo příliš mnoho požadavků na sběr dat. Uživatelé se chtěli s aplikací seznámit, vyzkoušet si všechny její funkce. Chvíli po spuštění přišlo ale okolo 650 tisíc dotazů za hodinu, a tak se i přes testovací fázi, která spuštění předcházela, nepodařilo všechny dotazy a pokyny uživatelů zabezpečit.

„A požadavků bylo tolik, že se infrastruktura začala zadrhávat, začala pomalu odpovídat, prodlužovala se doba odezev. V některých případech odezva byla delší než nastavených 30 vteřin, což je takzvaný timeout neboli čas, kterého když to dosáhne, tak je požadavek (uživatele) zamítnut,“ popisuje Kuchař.

Čtěte také

Před spuštěním aplikace sice probíhalo testování, bylo ale relativně krátké. Podle Kuchaře došlo pravděpodobně k pochybení na straně vývojářů, protože předpokládali o dost menší nápor přístupů do aplikace. Pracovali s 40 až 50 přístupy za vteřinu, ale při spuštění se jednalo o přibližně 180.

V současné chvíli se snaží týmy, které na aplikaci pracují, eDoklady vylepšit. Například se prodlužuje interval, jak často se aplikace opakovaně přihlašuje a sbírá, ověřuje a aktualizuje uživatelská data.

„Došlo k desítkám optimalizačních kroků v aplikaci eDoklady i v infrastruktuře, v backendu, který je za tím. Takže v tuto chvíli si myslím, že už to běží poměrně stabilně. Je taky třeba říct, že lidé už to mají nainstalované, zaregistrované. Zkrátka jsme překonali první peak zájmu,“ popisuje Kuchař.

Proč nedošlo k postupnému přihlašování do aplikace? A jak budou fungovat elektronické přihlášky na střední školy? Zjistíte v Online Plu. Moderuje David Slížek.

autoři: David Slížek , aste
Spustit audio

Související