Angličtina pro prvňáčky má být základ, říká exministr. Nemáme dost vhodných učitelů, oponuje ředitel

1. srpen 2024

Návrh ministra školství na zavedení povinné angličtiny už od první třídy se nesetkal s vlídným přijetím. „Jestli chceme udržet trend růstu, znalost angličtiny je klíčová,“ říká poslanec a bývalý ministr školství Petr Gazdík (STAN). „Žáci v první třídě ještě neumí číst a psát, vyučovat i angličtinu bude pro učitele náročné,“ oponuje v pořadu Pro a proti prezident Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.

„Jsme malá exportní středoevropská ekonomika. A jestli máme být do budoucna konkurenceschopní, jestli chceme udržet trend průmyslu a růst, tak znalost angličtiny je jedna z věcí, která zahraniční firmy přitahuje,“ myslí si exministr a někdejší ředitel Gymnázia Duhovka Gazdík. Podle něj by bylo vhodné zavést výuku angličtiny od první třídy.

Šéf asociace ředitelů Zajíc ale namítá, že je potřeba to ještě promyslet. A hlavně si ujasnit, kým by měla být angličtina od první třídy vyučována.

Čtěte také

„Vyučovat angličtinu v prvním ročníku není totéž jako vyučovat angličtinu ve vyšších ročnících. Vzhledem k tomu, že žáci v první třídě ještě neumí číst a psát, je tam zapotřebí zcela jiný přístup. Tam je to otázka her, otázka toho, aby si žáci jazyk oblíbili,“ přibližuje Zajíc a dodává: 

„Ne všichni pedagogové, kteří v současné době angličtinu vyučují, jsou schopni tímto způsobem fungovat.“

Gazdík uznává, že zavést cizí jazyk od první třídy bude náročné. 

„Přesto věřím, že ministr Mikuláš Bek (STAN) i Národní pedagogický institut připraví zavedení angličtiny od první třídy na tak vysoké úrovni, aby si s tím každý učitel – protože každý učitel je profesionál  uměl poradit. A že bude i dostatek metodických materiálů,“ zdůrazňuje.

Školy by totiž podle Gazdíka nemusely hledat vystudované učitele, ale i rodilé mluvčí. „Děti jsou schopny v tomto věku mnohem lépe nasát jazyk než později,“ vysvětluje. 

„Pokud bude dostatek metodických materiálů, tak si s tím učitelé poradí. Nebo může jít ministerstvo cestou rodilých mluvčích a programu, který přitáhne rodilé mluvčí do Česka. Jako ředitel gymnázia s tím mám zkušenost. Angličtinářů je v současné době dostatek,“ odráží námitky Gazdík.

Čtěte také

Zajíc namítá, že sice je dnes angličtinářů dostatek, učitelé na prvním stupni ale nemusí mít predispozice k výuce cizího jazyka tak vysoké.

„Nemyslím si, že úplně vždycky by to bylo zvládnutelné pouze tím, že se jim dá nějaká metodika. Ne každý učitel je schopen učit angličtinu,“ říká šéf asociace. „Když vezmu třeba sebe, tak bych si asi netroufl jít učit prvňáčky angličtinu, byť bych měl v ruce sebelepší metodický materiál.“

Uznává ale, že pokud výuku ministerstvo nařídí, budou si muset školy poradit. „Rozhodně by bylo dobře, kdyby to bylo systematické, promyšlené a zajištěné jak personálně, tak i finančně,“ apeluje Zajíc.

Co vyškrtnout

K posílení výuky angličtiny ale patří i nutnost naopak něco ze vzdělávacích plánů vyškrtnout. Podle prezidenta asociace ředitelů není snadné rozhodnout, jaké předměty by se měly v první třídě zrušit.

„Tam je základní trivium, které žáci musí zvládnout, aby mohli fungovat. Dále je tam spousta disponibilních hodin, které jsou často věnovány různým sociálním i jiným vazbám... Ani na ty není ve stávajícím rámcovém vzdělávacím plánu prostor,“ popisuje Zajíc.

„Pojďme se bavit, jestli v první třídě budou mít děti o hodinu nebo o dvě víc, jestli je to zvladatelné. Nebo jestli místo toho vypustíme jednu hodinu čtení, psaní nebo některé z výchovy. Nebo jestli dáme na výběr ředitelům. Ale cizí jazyk by v budoucnu prostě měl být základ,“ uzavírá Gazdík.

Proč by podle Gazdíka vedl dřívější začátek s angličtinou k lepšímu osvojení jazyka? Měla by mít podle Zajíce přednost angličtina před jinými jazyky? A jaký vliv má vzdělání rodičů na schopnost dětí osvojit si nový jazyk? Na tyto i na další otázky se ptá Jan Bumba v pořadu Pro a proti, poslechněte si ho.

autoři: Jan Bumba , aste
Spustit audio

Související