Amerikánka odkazuje i na stále živé jizvy postkomunistické společnosti, říká výtvarník filmu i inscenace Jan Kadlec

19. březen 2025

„S režisérem Viktorem Taušem už spolupracuji víc než 20 let. A na poslední formě divadelní inscenace Amerikánky, kterou nakonec uvidí divák, se pracovalo asi osm let, na filmové podobě pět,“ přibližuje Jan Kadlec, production designer snímku, který ovládl Ceny filmové kritiky včetně ceny za nejlepší snímek roku. Sám je autorem scény, kostýmu a plakátu k filmu, ale i k inscenaci divadla Jatka78.

Poslechněte si celé Hovory Lenky Buriánkové

„Film a divadlo, to jsou úplně jiné světy a nejde je spojovat, i když u Amerikánky jsme tedy ve filmu použili stejný objekt jako v divadle. Je to černý monument, který poukazuje na období po konci totality, kdy se různé monumenty ze společnosti odstraňovaly,“ popisuje Kadlec. Film Amerikánka získal ceny i v Českém lvu, a to za nejlepší scénografii a kostýmy.

Čtěte také

„Svým způsobem odkazuje i na obraz, podle kterého si všechny postkomunistické státy stále s sebou nesou nějakou jizvu. A i když už žijeme v jakémsi luxusu, toto ,poškození‘ v nás někde stále je. A monument je jeden z mnoha prvků, který film a divadelní představení vlastně netradičně propojuje,“ vysvětluje výtvarník.

Výtvarník a film

Svoji práci production designera Kadlec připodobňuje k procesu hledání výsledného tvaru. 

Čtěte také

„Protože to, co je napsáno ve scénáři, není nikdy dogma. Já vlastně vyhledávám podstatu toho, o čem je zpráva, o které filmové postavy hovoří. A přemýšlím, jak ji cestou výtvarného umění dál podpořit, přibližuje.  

Jan Kadlec také tvrdí, že výtvarné umění formuje realitu tak, jak ji vnímáme. To už ale vysvětlí v audiozáznamu pořadu Hovory. Také se dozvíte, jaká témata chce otevřít v projektu Sixtinská kaple je mrtvá, nebo jak umělá inteligence ovlivňuje podobu vizuálního vnímání světa.

Poslechněte si celé Hovory v audiozáznamu, ptá se Lenka Buriánková.

autoři: Lenka Buriánková , lup

Související