Americký „trojplošník“ SE200 by asi letěl. Snížení spotřeby o 70 procent je ale technický nesmysl
Americký start up SE Aeronautics zveřejnil koncept extrémně nezvyklého dopravního letadla pro 264 cestujících. Zaujme okamžitě – místo jednoho má totiž hned tři páry křídel. Jsou i poměrně subtilní a úzká, což má souviset s tím, že v nich není palivo. To konstruktéři umístili na poměrně sporné místo: do horní části trupu, nad hlavy cestujících. Podobně nečekaných řešení je na tomto projektu řada, i proto ho někteří neváhají označit za značně kontroverzní.
Jak atraktivní tento nezvyklý koncept letadla je, dokládá třeba počet zhlédnutí na youtube kanálu Simple Flying. Kromě křídel nebo motorů na zádi zaujme i pojetím ocasních ploch.
Čtěte také
S ohledem na centrální umístění motoru nemusí být tak velké jako u běžných dopravních letadel, což je jistá aerodynamická výhoda. Navíc je tu použito takzvané motýlkové řešení zvané též V-tail, které ale klade značné nároky na tuhost zadní části trupu. Prý bude z kompozitu a z jednoho kusu, píše se na webu společnosti SE Aeronautics.
Jenže něco takového zatím nezvládají ani zavedení výrobci jako Boeing nebo Airbus. Vyrobit zhruba 70 metrů dlouhý trup z kompozitu a ještě z jednoho kusu by byla v branži velkých dopravních letadel opravdu revoluční záležitost a velká výzva.
Úspora paliva o 70 procent není pravděpodobná
Výzev má před sebou tento projekt, který sídlí sídlící v Alabamě a stojí za návrhem na SE200, opravdu hodně. V neposlední řadě jsou tu ony tři páry tenkých křídel, řazených za sebou. Kdyby šlo o bitevník, mohlo by to podle Jana Klesy z ČVUT pomoci s manévrovatelností stroje. Spotřebu paliva to podle všeho spíš zhorší, než zlepší.
„Když křídlo vygeneruje vztlakovou sílu, proud vzduchu se za ním stáčí dolů, což vede k tomu, že pro další křídla by takto skloněný vzduch vyráběl jen další odpor,“ říká expert Ústavu letadlové techniky Strojní fakulty pražského ČVUT.
Čtěte také
Technických údajů pro přesný výpočet spotřeby paliva navrhovaného letounu není na webu SE Aeronautics dostatek, ovšem i tak je značně nepravděpodobné, že by se mohla povést na webu firmy avizovaná 70procentní úspora paliva a emisí oxidu uhličitého.
Ke stejnému názoru došli také inženýři z Aera Vodochody a Výzkumného a zkušebního ústavu leteckého, které jsme ve věci tohoto hodně zvláštního konceptu dopravního letadla také oslovili.
Zvláštně působí i prohlášení firmy SE Aeronautics, podle které by jejich letadlo mohlo šetřit palivo i tím, že by za letu vypnulo jeden ze svých dvou motorů. Něco takového ale současné předpisy nedovolují a podle expertů není moc reálně očekávat, že by se to někdy změnilo.
Motory nejsou pod křídly, ale vzadu
Z pohledu tlaku na spotřebu je překvapivé, že konstruktéři neuvažují o použití neúspornějších dostupných motorů. Ve svých propočtech mají motory, které budou mít specifickou spotřebou v cestovním režimu 0,525 lb/lbf*h, ale moderní motory mají spotřebu nižší, zhruba 0,46 až 0,48.
Čtěte také
Ve srovnání s běžnými letadly zaujme u tohoto návrhu i umístnění motorů – nejsou totiž pod křídly, ale vzadu, což klade další nároky na konstrukci trupu a také na akustickou pohodu na palubě.
Trojplošník, tentokrát s křídly tradičně nad sebou, slibuje také britská společnosti Faradair. Jejich model BEHA bude řádově menší než SE200 od americké společnosti SE Aeronautics.
Britové májí náskok i v přípravě, jejich stroj pro osmnáct cestujících už létá jako model, sériovou verzi slibují na rok 2026. Takzvané nulové uhlíkové stopy prý tento turbovrtulový stroj s motorem na zádi dosáhne díky solárním článkům, akumulátorům a biopalivu.
Poslechněte si cellou reportáž Petra Kološe.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.