Adam Černý: Německá maturita a svobodný přístup k informacím

11. duben 2015

Svobodný přístup k informacím je vzácná komodita, protože jí stejně jako jiných potřebných věcí stěží může být někdy dost. Tuto zkušenost se rozhodl otestovat sedmnáctiletý středoškolák Simon Schräder pozoruhodným dotazem.

Na ministerstvo školství Severního Porýní-Vestfálska se obrátil s žádostí, zda by mu nemohlo vydat obsah letošních maturitních zkoušek.

Nápad pochází nejspíše z říše snů všech středoškoláků znervóznělých představou, že se musí co nejdůkladněji připravit na všemožné otázky, aby nakonec dostali známku za znalosti jednoho jediného tématu.

Každý, kdo by znal, které téma nebo která sada témat bude k maturitám vybrána, by měl přípravu k závěrečné středoškolské zkoušce značně usnadněnou.

Čtěte také

Simon Schräder není, co se týče svobodného přístupu k informacím, žádným nováčkem. Ačkoli je ještě gymnazista, už v rodném Münsteru spolupracuje s platformou „FragDenStaat“ – Zeptej se státu –, kterou podporuje Nadace otevřené znalosti pomáhající občanům, jak využívat právo dostat se k dokumentům veřejné správy.

O to se snažil i Simon, když pomáhal lidem v Münsteru, aby získali informace o jednotlivých položkách obecního rozpočtu nebo o dostupných parkovacích místech ve městě.

Myšlenka požádat ministerstvo školství o obsah maturitních zkoušek se zdála nesmyslná a předem odsouzená k neúspěchu, protože pokud by jí úřady vyhověly, popřely by základ, na němž je závěrečná středoškolská zkouška postavena, že studenti musejí být připraveni odpovědět na témata zahrnující celé předcházející studium.

Státní maturita (ilustrační foto)

Sám autor nápadu ani příliš nedoufá, že úřady jeho nezvyklé žádosti vyhoví, přestože až dosud byl úspěšný v poměru tři ku čtyřem.

I vedoucí Nadace otevřené znalosti Arne Semsrott připouští, že vyhlídky na získání obsahu maturitních zkoušek nejsou velké, protože podle zákona lze žádost o přístup k informacím zamítnout, pokud by vyhovět znamenalo ohrozit cíl té či oné vládní politiky, a protože lze předpokládat, že vydat obsah maturitních zkoušek by tento cíl, přezkoušet v úplnosti znalosti studentů, dozajista ohrozit mohlo.

Jak sedmnáctiletý Simon Schräder se svou žádostí nakonec dopadne, nelze navzdory všem možným pochybnostem předem s jistotou odhadnout. Jedno mu však už nyní upřít nelze: schopnost postřehnout vlastní možnosti a pokusit se je vyzkoušet.

autor: Adam Černý
Spustit audio