Zpravodajství na TikToku je obtížná záležitost. Část publika ale jinak zasáhnout nejde, míní novinář Koubský

28. říjen 2022

Sociální síť TikTok se stává důležitým zdrojem aktuálních informací. Za pravidelný zdroj zpráv jej považuje deset procent respondentů výzkumu americké agentury Pew Research Center. Popularita sítě navíc stále stoupá. Jsou klasická média s formátem TikToku kompatibilní a mohou jej tak využívat? Jakým způsobem se možná budou muset tradiční média přizpůsobit měnícím se informačním kanálům?

Podle průzkumu je hlavním zdrojem zpráv mezi sociálními sítěmi pro Američany stále Facebook, kde je pravidelně čerpá 31 procent respondentů. TikTok je s deseti procenty na pátém místě. Před ním se umístily sociální sítě YouTube, Twitter a Instagram.

„Na těch číslech pro toho, kdo to sleduje, asi nic překvapivého není. Je to střízlivý odhad, který by se dnes dal aplikovat asi na kteroukoliv západní zemi,” rozebírá redaktor Deníku N Petr Koubský.

Čtěte také

Podle Koubského také velká část populace používá sociální sítě jako primární zdroj informací, v některých případech dokonce jako jediný. „Možná by se například politici měli zamyslet nad tím, jak velký je dnes dosah sociálních sítí a jak významnou roli ve srovnání s veškerými klasickými médii včetně televize mají.”

Schopnost sociálních sítí předávat závažnější sdělení je nicméně složité určit. „Mám za to, že se to budoucí generace novinářů budou muset naučit, ale je to velice obtížná věc,” dodává Koubský. „Nicméně je potřeba akceptovat realitu spočívající v tom, že k části publika se jiným způsobem než tím klipovitým nedá dostat.”

Tradiční média na sociálních sítích

Vzhledem k odlišnostem sociální sítě TikTok je podle Koubského obsah tradičních médií do jeho schématu nepřevoditelný. „Je potřeba se přizpůsobit tomu, co je typickým obsahem té sítě, což jsou krátké, rychlé, většinou vtipné nebo šokující klipy, neustále udržující pozornost diváka. Pokud tam mají zprávy uspět, tak asi musí mít tuto podobu,” míní.

Ve svých počátcích byl Facebook považován za vhodný doplněk tradičních médií. Podle Koubského iluze přátelské sítě zvyšující čtenost a sledovanost už neplatí.

Čtěte také

„Facebook v době svých začátků byl něco úplně jiného, než je teď. Už není malý a hodný, jako byl tehdy, ale je velký a dominantní. Myslím, že s TikTokem tuto chybu nikdo nedělá, vydavatelé jsou už poučenější,”

Jeho využití ale nezavrhuje. TikTok by podle něj mohl sloužit jako „docela dobrá laboratoř, kde by se (zpravodajství) dalo vyzkoušet s relativně malými náklady,” dodává s tím, že síť také nabízí dobré možnosti měření dosahu. „Uvidíme, co z toho vzejde, ale myslím, že v mediálním světě je dost velká deziluze na všech stranách a že si už nikdo příliš nedělá naděje na jednoduché a rychlé řešení.”

V celém pořadu Online Plus se také dozvíte, jak se mění přístup policie a soudů k extremismu na sociálních sítích nebo s jakými problémy se potýká americká armáda při testování rozšířené reality či jakým způsobem fungují obchody bez prodavačů. Provází David Slížek.

autoři: David Slížek , mwal
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.