Že bychom opravdu nebyli ve vesmíru sami?

17. prosinec 2014

Lidé odedávna uvažovali o možnosti života na Marsu, a spisovatel H. G. Wells tam v románové verzi dokonce umístil existenční hrozbu pro naši planetu. Nyní však průzkumná sonda Národního úřadu pro letectví a vesmír Curiosity objevila neznámé zdroje poměrně vysokých hodnot metanu.

„Přední světová média se ptají, zda to není konečně důkaz mimozemského života,“ píše BBC.

Víme totiž, že metan pochází z rozkládající se organické hmoty – někdy vědci hovoří o „enteroemisích domácích zvířat“, aby to znělo vědečtěji.

„Stáda plynatého marťanského dobytka zatím zcela jistě můžeme vyloučit, ale otázka zní, zda metan není stopou dávno zaniklých či dosud přežívajících mikrobů,“ píše server.

„I když to má do Wellsovy Války světů hodně daleko, přesto jsme ještě nikdy nebyli tak blízko představě, že ve vesmíru nejsme jedinou biosférou,“ píše BBC.

Podle magazínu Scientific American Curiosity zaregistrovala v průběhu posledních dvou měsíců několik nápadných výskytů metanu. Šlo o hodnoty zhruba desetkrát vyšší, než kolik představovalo okolí.

„Jistě, sonda jej hledá od svého přistání, koneckonců šlo o hlavní cíl expedice,“ poznamenává magazín. A metan byl v atmosféře Marsu objeven už před 10 lety sondami z oběžné dráhy.

Logo

Pokud je ovšem detekován přímo na povrchu kamenité planety, je to vždy navýsost zajímavý objev, protože to může signalizovat přítomnost života nebo geologické činnosti.

Metan je navíc známkou probíhajícího či nedávného procesu. Není-li totiž do atmosféry doplňován, je časem zlikvidován slunečním zářením.

Vědci ale nadšení mírní – metan pořád ještě může být zcela nebiologického původu. Ultrafialové záření na povrchu Rudé planety třeba ovlivňuje chemické reakce, při nichž se uvolňuje metan uvězněný mezi vrstvami ledu.

K naměřeným údajům se sonda navíc nedostala nijak snadno – musela dokonce ze vzorkovníku vyřadit kysličník uhličitý, aby stopovou přítomnost metanu dokázala registrovat.

Zdroje metanu tak zatím zůstávají záhadou. „A musíme se obrnit trpělivostí. Je možné, že odpověď nezískáme dříve než v roce 2022, kdy se na Mars chystá další robotické vozítko,“ dodává Scientific American.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma