Youtuberská videa jsou plná vulgarit a product placementu. Je třeba je regulovat, říká novinářka

25. červenec 2017

Obohacují youtubeři děti, nebo naopak jejich výchově škodí? Měla by se tvorba novodobých dětských idolů nějak začít regulovat, nebo má svoboda projevu přednost?

„Záleží na tom, na koho se koukáte,“ uvedl v pořadu Pro a proti ředitel festivalu Utubering Lukáš Dejl.

Podle něj jsou někteří youtubeři dobří, jiní ale mají tvorbu horší. „V pořádku jsou videa, která mají nějakou informační hodnotu, nebo jsou zábavná, ale v rámci mezí.“

„Nelíbí se mi naopak videa, která slouží jako záminka k demolování něčeho nebo vyloženě tzv. clickbait, kdy youtuber pojmenuje video nějak jen proto, aby na něj děti klikaly.“


My jsme neměli tu možnost, když jsme byli mladí, dívat se pořád na telefon a na tablet, pouštět si videa na počítači. Nikdo nedokáže říct, že kdybychom tu samou možnost měli, že neskončíme stejně jako dnešní děti… Myslím si, že na změnu je pozdě, teď už se s tím nic dělat nedá.Lukáš Dejl

Námitky ohledně časté skryté reklamy ve videích formou tzv. product placementu Dejl odmítá. „Ve videích, kde je spolupráce s výrobci placená, to musí být vždy zmíněno v popisku videa.“

Znamená to, že je youtuberský byznys mravně v pořádku? „ To záleží na morální síle každého z těch youtuberů.“

Další výhradou kritiků jsou časté vulgarismy ve videích. „Já to tak neberu. Také mluvím občas sprostě, ale je to tím, že jsem vyrostl ve fotbalovém prostředí. Není to o tom, že youtubeři naučili mluvit děti sprostě,“ oponoval Dejl.

Vedoucí magazínu Mladé fronty DNES Rodina Jana Blažková je přesvědčena, že tvorbu youtuberů je třeba regulovat. „Některá videa opravdu hraničí s dobrým vkusem a jsou vulgární.“

Novinářka považuje YouTube za masový fenomén. „Kouká na to celá třída, takže kdybych svým dětem zakazovala koukat na určitá videa youtuberů, tak je nakonec doženu k tomu, že mi budou lhát a dívat se někde pod peřinou.“

„Podporuji videa, kde dívky učí, jak se líčit nebo česat účesy. Ale nepodporuji videa, kde vezmou baseballovou pálku a něco rozmlátí.“


Demokratická společnost se pozná podle toho, jak dokáže chránit nejslabší. Děti jsou nejslabší a YouTube nepodléhá prakticky žádné regulaci. Je to dnes médium silnější než ostatní média, ale také jediné, které vůbec není regulované, na rozdíl od všech ostatních.Jana Blažková

Blažkové také vadí, že jsou youtuberská videa často plná product placementu. „Ten není nijak označen a děti nejsou schopny rozlišit, že to je propagace nějakého výrobku… Dítě se nezdržuje čtením popisků pod videem: prostě tohle oblíbení youtubeři mají, takže já to musím mít taky.“

„Proč regulujeme vysílání České televize a reklamu v Českém rozhlase, proč se nemluví v televizi a v rozhlase sprostě, proč vypípáváme vulgarismy? Na co svazujeme jiná média, když u té nejcitlivější věkové kategorie, na kterou míří youtubeři, nefungují žádná omezení?“ ptá se šéfredaktorka.

Ta soudí, že děti YouTube vnímají stejně jako televizi. „A když něco vidíte v televizi, tak i pro dětský mozek je to více, než když to potkáte v obchodě.“

„Je zásadní rozdíl, jestli se naučíte mluvit sprostě od kamaráda ve škole, kdy víte, že se musíte schovat na záchodky, aby vás paní učitelka neslyšela, a když si zapnete de facto televizi, kde se mluví normálně sprostě. Můj devítiletý syn to pak bere jako normu, protože jeho oblíbený youtuber takhle prostě mluví,“ konstatovala Jana Blažková.

autoři: oci , Michael Rozsypal
Spustit audio